Ska bygga ett trädäck på baksidan och funderar på om jag ska fästa bärlina i fasaden eller inte...

Huset står på en sluttningstomt så vi har en "vallgrav" på baksidan som jag tänkte bygga ett trädäck över. Som ni ser på bilderna så är terrassen på framsidan av huset i en nivå och gräsmattan på baksidan i en annan. Tänkte ta ner metallräcket och bygga ut trädäcket i samma nivå som altanen. Vilket blir ca 30 cm över fasadens nederkant och 40-50 cm under överkant av betongmuren.

Tänkte skruva en bärlina i muren, men sedan är frågan plintar eller fasaden för andra bärlinan. Om man ska sätta den i fasaden så verkar det enklaste vara att fästa klossar i täckbrädorna (mellan lockbrädorna) och sedan bärlina i klossarna. Då slipper man kapa lockbrädor och kommer ut lite grann. Men håller det? Kan ev fästa i nedre spiklisten, annars vet jag ju inte riktigt vad som finns bakom...


 
Hej..
Tycker inte du skall förankra detta i huset eller i muren utan bygg detta löst och gärna
i sektioner så du kan hålla rent under, vid behov..
Bygg på betong plattor och ett regelverk , att fästa i väggen brukar innebära rötskador
med tiden och då får du byta hela fasaden..
landgång.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eti..
 
  • Gilla
anthoon14
  • Laddar…
Har funderat på det alternativet, men däcket hamnar på ca 77 cm höjd, så då måste man ju bygga upp ganska högt på något sätt...
 
det är det bästa att göra så här....
Inget som syns ändå och så avslutar du med en trappa..
Vilken höjd får du till marken utanför muren ???
Eti..
 
Kan man stapla betongplattor på varandra bara, eller måste man mura något då? Det blir ca 40 cm från däcket till överkant av muren om det är det du menar?
 
hej...
Det är enklast med en platta och du behöver inte fler på höjden ...
Men du kan göra så här..och du fixar vilken höjd du vill med stolparna..
Stolpar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är 2 alternativ, finns säkert fler..
Välj vilken som du tycker är enklast och göra ,, det viktiga är att det blir stadigt.
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.