Hej!

Ämnar att bygga altan i anslutning till mitt hus.
Huset är tilläggsisolerat och jag vet inte hur det ser ut bakom fasaden.
Det som syns under panelen är 2 st 45-tjocka reglar (oklar höjd) som panelen är spikad på.

För att säkerställa bärigheten i bärlinan mot fasaden kan jag väl ta samma regel 45x170 som stödben ned till gruset med typ CC 60 (givetvis stående på betongplatta)?

Eller vad har ni för tankar?

3D-ritning av stomme till altan med reglar och stolpar vid husvägg, på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Är stark förespråkare för att inte fästa i fasaden alls utan bara fristående på plint eller plattor.

Hur hög blir altanen?
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
220 cm från fasad står slipers (60cm högt) som jordstoppare. Tanken är alltså att avlasta altanen på slipersen. Totalhöjden kommer bli ca 75-80 cm någonstans.
 
J
Gredelin Gredelin skrev:
220 cm från fasad står slipers (60cm högt) som jordstoppare. Tanken är alltså att avlasta altanen på slipersen. Totalhöjden kommer bli ca 75-80 cm någonstans.
Blir ju perfekt att gräva plintar typ 60cm ifrån grunden, bärlina och så spikreglar på den. Så kommer du åt fasaden i framtiden också för underhåll!
 
J Jotsat skrev:
Blir ju perfekt att gräva plintar typ 60cm ifrån grunden, bärlina och så spikreglar på den. Så kommer du åt fasaden i framtiden också för underhåll!
Tack för tips. Det är dock väldigt mycket grus. Ändå gjuta plintar? Tänkte att det var enklast med plattor och stolpar. Kanske inte är lika bra...
 
D
Risken med att ställa en altan på plattor är att plattorna kommer röra på sig, eller snarare marken som plattorna ligger på kommer till exempel expandera på vintern, när det är väldigt blött skulle marken istället kunna sjunka.

Det som avgör hur mycket plattorna kommer röra sig är underlaget, dvs vilken typ av mark du ställer plattorna på. Du skriver att det är mycket grus och väldränerad mark tenderar att röra sig bra mycket mindre än till exempel en porös lerjord.

Plintar är såklart bäst men samtidigt mycket mer jobb än att slänga ut lite plattor.

Att bara ställa reglar med ändträet mot plattorna (såsom du gjort ritningen är inte att rekommendera). Använd tjärpapp mellan betongsten och regel.
 
D
Du skriver inte hur stor altan du tänker göra men jag hade gjutit plintar.

Du kanske inte behöver gjuta så många plintar om du till exempel kör dubbla 220-reglar (skruvlimmade). Du tycks ju inte ha något egentlig begränsning på höjden.
 
D Derbyboy skrev:
Du skriver inte hur stor altan du tänker göra men jag hade gjutit plintar.

Du kanske inte behöver gjuta så många plintar om du till exempel kör dubbla 220-reglar (skruvlimmade). Du tycks ju inte ha något egentlig begränsning på höjden.
Altanen kommer vara ca 500x700 cm varav endast ca 280x700 kommer ligga på mark och slipers.
 
D
Jag hade gjutit plintar. Kört riktigt grova bärlinor för att slippa gräva så många plintar. Du får räkna på hur många du behöver.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.