Jag är i tagen med att bygga om taket på mitt vidbyggda garage.

Garaget har i dag plattak med pappbeklädnad.
Takbalkarna ligger mot en bärlina/upplagsregel som är uppskruvad horisontellt i teglet på hussidan.

Jag tänkte bygga om till sadeltak med limträbalkar som bärlinor och öppet i nock.
Jag kommer ha 3 limträbalkar 315×115 som takreglarna vilar på samt 115×115 limträpelare som bärlinorna vilar på.

Dock uppstår ett problem just vi hussidan då en av pelarna hamnar precis vid källardörren som är i garaget. Så frågan är om det funkar att avlasta med en horisontell limträbalk som jag fäster i teglet och ställer stolpen på?

Alternativt en upplagsregel som jag fäster i teglet som båda de yttre limträbalkarna vilar direkt emot och sen bara en kort pelare från detta upplag upp till nockbalk.

Frågan är alltså om tegelfasaden klarar denna belastning ?
Taket blir ju ganska tungt med betongpannor och isolering invändigt

Bifogar två riktigt kladdiga bilder då jag inte sitter vid datorn :)
 
  • Skiss av sadeltakskonstruktion med måttangivelser, limträbalkar och stödpelare ritat på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kladdig handskiss av ombyggnad till sadeltak på garage mot tegelhus, med limträbalkar och pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle ju föredra att bara fästa en upplagsregel mot väggen och slippa pelare som går ner till plattan men hur mkt belastning klarar en tegelfasad är ju frågan.
Tänker då taket jag har idag är fäst på detta sätt om än att det nuvarande väger mindre givetvis
 
Ditt inlägg väcker en del frågor. Vad för sorts tegelvägg är det du har, fasadtegel eller helstensvägg? En fasadtegelmur tål inte så mycket. Det är också skillnad på en 45 mm regel och en limträbalk som är 115 mm tjock. Hur har du räknat fram dimensionerna på limträbalkarna? De förefaller vara väl tilltagna. Om sadeltaket skall ligga parallellt med tegelfasaden får du en snöficka. Hur tänkte du lösa det problemet? En pelare som hamnar lite olämpligt kan man ju alltid förskjuta i sidled om man kompenserar för det.

Frågan är om du inte skall ta ett steg tillbaka och ifrågasätta huvudprinciperna.
 
Jag förstår. Det går lite fort ibland ;)
Enligt husritning så är det1/2sten fasadtegel iaf
För att förtydliga så är garagets långsida vidbyggt husets kortsida/gavel. 70-talshus.

Och vad gäller sadeltaket så blir ju givetvis taklutningen som en förlängning på husets så att säga, fast liten bit nedanför.
Dvs limträbalkarna hamnar parallellt med garagets kortsida eller ut från tegelvägg om man så vill.
Så någon snöficka borde det inte bli tal om om jag tolkar det rätt.

Just uträkningen med upplagsreglarna är inte gjord då dessa frågor har kommit upp nu när jag dubbelkollar allt.
Men där finns ju ingen beräkning av hållfasthet av tegelfasad.
Takets dimensioneringsberäkning är iaf gjord via byggbeskrivningar.se så det ser jag inget problem i.
Garaget är 4.5m och spännvidd på 8m

Visst kan jag ha pelarna som jag tänkt från början men det kommer bli lite dumt just vid källardörren som sagt. Därför uppstod dessa funderingar kring upplagsreglar så att säga.
Limträbalkar får jag billigt så finns det möjlighet med bärighet vore ju en avlastning att föredra på ett eller annat vis så att säga..

Gör jag mig förstådd?
 
Här har jag ritat på gammal ritning hur jag tänkt de ska se

Det man ser är alltså garagets långsida
 
  • Ändringar markerade på en arkitektritning som visar garagets långsida med mått och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uträkningen på hela taket..
Valde att köra på 3 bärlinor för att avlasta ytterväggarna samt att kunna använda vanligt konstruktionsvirke till takbalkarna
 
  • Illustration av takkonstruktion med tekniska specifikationer och materialval för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kollat uträkningen vad gäller limträbalkarna och den verkar vara korrekt. Det är den stora spännvidden på 8 meter som ställer till det.

Om du vill sätta en tvärgående limträbalk för att ersätta en eller båda av de inre pelarna går det naturligtvis bra. Varje längsgående balk representerar då en punktlast om ca 15 kN.

Fasadtegel bör helst inte belastas annat än mycket marginellt. Skippa det från lösningen.
 
Ja det blir lite spännvidd ;)
Men bara jag vinner lite takhöjd mot nuvarande så är jag nöjd.
Planen är att bila upp och gjuta ner en saxlyft i golvet när taket och allt är klart ;)

Tack för svar iaf. Blir att kolla på en hållbar estetiskt tilltalande lösning då om möjligt. Annars får det bli som det va tänkt från början.

/jocke
 
J Joakim Jokko Pettersson skrev:
Ja det blir lite spännvidd ;)
Men bara jag vinner lite takhöjd mot nuvarande så är jag nöjd.
Planen är att bila upp och gjuta ner en saxlyft i golvet när taket och allt är klart ;)

Tack för svar iaf. Blir att kolla på en hållbar estetiskt tilltalande lösning då om möjligt. Annars får det bli som det va tänkt från början.

/jocke
Utan infästning i teglet såklart..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.