Ska börja bygget med altanen om ett par veckor. Är lite osäker på hur jag ska göra med infästningen av inre bärlinan dock. Som det är idag är det mycket svårt att få till det med plintar eller plattor på vissa ställen, längst in mot huset av olika skäl. Det är dessutom runt mer än halva huset som det skall byggas altan, varför en infästning av bärlina mot grunden hade varit det absolut enklaste alternativet!

Jag har dock läst många som avråder starkt mot detta, vissa säger att det är absolut inte några problem. Snarare bättre!
Som ni säkert förstår är ju "problemet" just golvvärmen och risken att borra in i detta!!
Golvvärmen skall ju inte ligga utanför innerväggarna på huset. Vilket teoretiskt gör att jag BÖR ha ca300mm från utsida platta in till golvvärmen. Men om detta rört sig under gjutningen, ja det är det ju ingen som vet såklart! Även om dom fäst golvvärmen innan gjutning.

Så en tanke är om man skulle fästa bärlinan så långt ner som möjligt på plattan. Så att man får skruvhålen så långt ner som möjligt. Jag vet inte vilket avstånd det brukar vara från toppen på plattan ner till golvvärmen. Men gissar på ca 100mm??
Om man då sätter skruven på ca 300mm från topp. Så kan det väl inte vara några som helst problem???
Sen får jag väl fästa ytterligare en regel ovanpå denna, men med en infästning som monteras i regeln under isf! För att få upp nivån rätt så att säga......

Jag är väldigt kluven på hur jag ska göra detta! Givetvis är det enklaste om jag bara kan borra och fästa bärlinan rakt in, och på rätt nivå med en gång. Men jag vet inte om jag vågar detta!

Vad säger ni andra där ute?? Hur hade ni gjort?
 
Jag skulle utan tvekan sätta en extra rad plintar i stället för att riskera golvvärmeslingorna. Men jag har ingen större erfarenhet av altaner vid plattor.
 
Har du verkligen 300 mm tjock betong i din platta? Eller missförstår jag dig?

Jag kommer fästa in bärlinan med 200 mm skruv, har gjort det förut och det funkar jättebra. Som du säger SKA ju inte golvvärmen ligga inne i ytterväggen, dvs efter 100 mm cellplast borde du ha 200 mm fritt, det räcker gott.
 
Jag hade samma problem med golvvärme men framförallt vatten-slangar som ligger i botten av voten runt plattan. Blev rekommenderar att skruva in i plattan (d.v.s genom frigoliten i L-stöden) och sen också limma men jag ville inte riskera att göra hål i rör och dessutom limma fast saker i grunden som jag kanske vill ta bort i framtiden så jag har gjort plintar utanför grunden och sen lagt plattor närmast huset som jag lägger reglarna på. Det ligger ju bärlager även utanför L-stödet så det verkar bli kanonstabilt och dessutom enkelt att justera höjd med lite grus.

Jag ska ha altan runt hela huset så det blir en del plattor men de får man lätt tag på billigt på blocket.

/Ola E.
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Har du verkligen 300 mm tjock betong i din platta? Eller missförstår jag dig?

Jag kommer fästa in bärlinan med 200 mm skruv, har gjort det förut och det funkar jättebra. Som du säger SKA ju inte golvvärmen ligga inne i ytterväggen, dvs efter 100 mm cellplast borde du ha 200 mm fritt, det räcker gott.
Nja, L kantelementen består ju av en del cellplast först innan man kommer in i självaste betongen. Vet inte hur tjock cellplasten är, och det beror ju på var man skruvar. Högst upp på kantelementen är ju cellplasten "fasad" vilket gör att man stöter på betongen tidigare. Medan det längre ner är längre in.

Har du fäst med 200mm långa skruv i kantelementen, med golvvärme bakom?
 
Tomture61
U-element.jpg Kantelementet till plattan ser också ut ungefär så här

Om du vet hur tjock isoleringen är under plattan så borde du veta hur hög kantbalken (betongen) är
 
Det är ju det här jag menar, inte ligger det några värmeslingor i själva U formen som är under väggen? Så är man där nere o skruvar så kan det ju inte vara några problem alls! Så borrar man bara under själva fasen ska det väl inte vara några problem! Eller??
 
Redigerat:
Här ser ni grundsektionsritning på kantelementen. Här kan man utläsa tjocklek på vägg och mått på kantbalk.
Vad jag kan utläsa så bör det inte vara några som helst problem att sätta skruv ca 200mm från toppen på plattan. Dvs i mitten på kantelementen! Vet inte hur tjock cellplast det är eftersom det inte står. Men säg att det är 100mm. Om man då tar skruv som går in 200mm (dvs 100 i betongen) då ska det väl inte vara några problem?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Själv monterade jag galvade gängstänger i min platta före betongen hälldes i så ser inga problem att göra detta efteråt.
 
Tomture61 skrev:
Själv monterade jag galvade gängstänger i min platta före betongen hälldes i så ser inga problem att göra detta efteråt.
Fast då är det ju iofs mindre ofarligt.... :)
Men på vilken höjd i kantelementen gjorde du detta och hur långt in?
 
Tomture61
120 mm från övre kant på kantelementet , 100 mm in i betongen ungefär.
Ser inga faror med att borra i kantbalken (betongen) finns ju bara betong o armering där !
 
Redigerat:
  • Gilla
Christerq
  • Laddar…
Nej jag tycker inte heller att det ska vara någon fara. Hur långa skruv kan man tros behöva? 200mm från ytterkant kantelement och in, plus det som skall sticka ut genom bärlina? Eller räcker det med 150mm in kanske?
Jag har gått igenom alla mina bilder från när plattan gjordes, där jag ser golvvärmeslingorna. Och jag tycker det ser ut att vara väldigt goda marginaler! Värmeslingorna är ju dessutom monterade i frigoliten med hjälp av plast clips så att dom inte ska röra sig vid gjutningen. Så jag kan inte tänka mig att dom flyttat på sig heller.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.