Hej, för länge sedan innan jag bodde i huset byggdes trappavsatsen in med riktiga väggar, fönster och ytterdörr och blev på så vis en sorts hall för hallen. Enda problemet var att hela avsatsen består av betong och utrymmet under var ett oisolerat förråd vilket gjorde att golvet blev svinkallt på vintern och kylde därav ner hela rummet ovanför. Nu har jag gjort om detta utrymme till den "riktiga" hallen och behövde därför åtgärda detta. Jag har bilat bort hela golvet och tänker regla upp nytt av träreglar med isolering och golvvärme. Cirka 16 cm under den gamla golvnivån kommer dörrbladet till förrådet under så jag är lite begränsad gällande bygghöjd, dessutom var redan takhöjden i förrådet ganska låg så jag vill helst ta så lite som möjligt av denna. Det gamla betonggolvet var ungefär 13 cm tjockt. Tanken var att bygga med 120-reglar då spännvidden bara är 1,6 meter.

Dilemmat jag har är att jag har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska fästa bärlinan på bästa sätt. Det gamla betonggolvet/avsatsen hade en sorts sned kant gjutet mot alla mötande väggar som nu är lite i vägen. Jag började att bila bort hela kanten på några ställen så jag hamnade i liv med grundmuren men jag blev lite nojig att jag skapar sprickor i betongen som syllen vilar på. Ska man trimma den utstickande kanten så slät man kan eller ska man helt enkelt bila bort den helt så jag kommer i liv med grundmuren som syllen ligger på? Om jag bilar bort hela kanten, kan jag då skruva bärlinan direkt i syllen eller är det bara en dum idé?

Konstruktionen framgår någorlunda på bilderna och består nederst av murad lättbetong med en gjuten betongsarg upptill som slutligen syllen vilar på.

Rivet betonggolv med synliga kablar och rör framför en murad vägg, som en del av en renoveringsprocess där betonggolvet tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis bilat betonggolv och vägg med synliga träreglar och armeringsjärn i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En delvis bortbilad betongavsats vid vägg med synliga träreglar och ett skadat förrådsdörröverstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att ge råd eftersom man skulle vilja veta hur betongen slutar/fortsätter. En variant är att göra sig oberoende av de ojämna betongkanterna genom att ställa en eller flera bärlinor på någon form av pelare (stål/limträ/konstruktionsvirke) som står på det nedre golvet och som är låsta i lättbetongväggen.
 
Tack för svaret. Upptäckte att jag hade fattat konstruktionen lite fel dock. Det jag benämnde som syllen i mitt första inlägg var i själva verket bara en horisontell regel ovanpå den riktiga syllen som låg dold bakom all betong. När jag bilade bort ytterligare betong fann jag den riktiga syllen som vilade direkt på grundmuren av lättbetongen. Så jag bilade helt enkelt bort all betong och fick då istället en rak och fin murad kant att lägga bärlinan på. Bärlinan på motstående vägg kommer dock ha lite samma problem, så jag ska eventuellt försöka göra som du beskrev.
Horisontell träregel ovanpå riktig syll synlig efter bortbilad betong på grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad bra! Om du behöver få mer utrymme för att lägga upp bärlinan (jag kan inte riktigt bedöma hur djup den fria kanten är) så är det bättre att såga bort en del av den gamla syllem än att jacka in i bärlinan i underkant. Lägg bärlinan på syllpapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.