Ska dra igång ett altanbygge men har en punkt jag inte får en bra lösning på.
Har liggande panel som ligger på varandra vilket då gör att den blir ca 1cm springa om jag skulle sätta bärlinan dikt mot fasad på vissa ställen.
Funderar på att sätta bitar av trallbrädor som distanser stående, loda in dom raka och sen sätta bärlinan över dessa. Har ni någon ide?

Sätta i grunden funkar inte rent höjdmässigt.
Hela altanen kommer vara ca 1m hög och första stolpen utanför fasaden kommer 1m ut, sen resterande stolpar ca 1,5m cc.
45x170 som ramverk och 34x145 trall.
 
Hur tänker du underhålla fasaden om du har en bärlina fastsatt på den?
 
F fribygg skrev:
Hur tänker du underhålla fasaden om du har en bärlina fastsatt på den?
Det tänker jag inte.
Har du något förslag som passar min frågeställning undantaget att bortse från bärlina mot fasad?
 
Om jag skulle göra ett sådant montage mot fasad skulle jag sätta 10mm pall bricka i plast som distans
 
F fribygg skrev:
Om jag skulle göra ett sådant montage mot fasad skulle jag sätta 10mm pall bricka i plast som distans
Tack!
Jag har sådana också, men hur skulle du sätta dem? Palla upp bakom bärlinan i tex överkant så den hamnar i lod, med ca 60cc eller skulle du försöka få ut hela bärlinan så endast plast möter fasad? Då blir det genast svårare.

nackdelen med att göra så tänker jag är att det då blir en ränna som allt vatten kan ligga i, pallar jag ut med tex trallbrädor så kan jag få distans på hela så vatten rinner igenom
 
Om jag inte hade möjlighet att sätta i grunden hade jag nog helst gjort det helt fristående från huset med plintar längst in iallafall om jag inte skulle sätta tak så att jag då ändå skulle fästa det i huset.
 
Z Zqua3 skrev:
Tack!
Jag har sådana också, men hur skulle du sätta dem? Palla upp bakom bärlinan i tex överkant så den hamnar i lod, med ca 60cc eller skulle du försöka få ut hela bärlinan så endast plast möter fasad? Då blir det genast svårare.

nackdelen med att göra så tänker jag är att det då blir en ränna som allt vatten kan ligga i, pallar jag ut med tex trallbrädor så kan jag få distans på hela så vatten rinner igenom
En pallbricka vid var skruv/spik så att endast pallbrickaorna stöder mot fasaden, luften måste kunna röra sig fritt och inget vatten får stå mot fasad, jag hade satt trallen med liten luftspalt mot fasaden också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.