Hej
vårt hus har en grund med L-formade betongblock med frigolit isolering innanför. Helt nybyggt hus.

Själva betongen är inte direkt tjock, kanske 4-5cm. Hur fäster jag bärlinan?
 
Tänk på att du kanske (?) har golvvärmeslingor eller dylikt i grunden innanför L-elementet...
Spontant låter det som om du skulle behöva gräva ner plintar och lägga bärlinan istället för att fästa den i grunden.
(OBS jag är lekman och inte på något sätt utbildad i bygg-konsten :)
Mvh Tobbe G
 
Jag har precis gjutit min grund och jag har förberett för bärlina för altanen genom att borra in 50 cm långa gängstångsbitar (M12) genom L-elementen. I mitt fall drog vi inte golvvärmen i kantbalken.

Hur man gör om gjutningen redan är klar vet jag inte riktigt.. Något slags expander eller riktigt grov plugg kanske?
 
Frågan har ställts tidigare men är inte fullt utredd. Så här svarade jag, efter rek från byggmästare:

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/89130-borra-i-grunden.html


"Det kan det vara, men tänk på att det är upp till 10cm frigolit och om du ska belasta ex. med bärlinor så måste du in 20-25 cm med expanderskruv/kemankare eller liknande. Det innebär ju att dessa fästen hänger 10cm fritt s.a.s och det kanske inte blir så stabilt?

Hade själv de funderingarna men valde att gräva en extra plintrad 30 cm ut istället."

Kjell G
 
Jag har lagt 2 rader med plintar och en rad med plattor mot väggen. Det har hitills fungerat mycket bra, Gruset som ligger ovanpå dräneringen packar ihop sig mycket bra.
 
Jag gjöt små stöd på marken precis invid grunden som bärlinan sen fick vila på. Ville absolut inte borra i min grund som också har frigolitkontruktion
 
Hej!
Samma fundering, men tog chansen att borra in bärlinan i grunden med expanderskruv i vår nya platta (M16, ca 15m bärlina).
Verkar att i skrivande stund fungera bra.
Hälsn
/Mikael//
 
  • IMG_3098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant, vad har du för längd på skruv. Vilken typ av grund har du, med kantblock eller har du torpargrund (lättbetongblock)

Kjell G
 
Hej igen!

Har för mig att de var ca 240mm långa.
Platta med kantelement.
Krävs lite längd på dem med tanke på tjockleken av kantelementet.
Känns dock mycket stabilt att gå på.

/Mikael//
 
erdu skrev:
Hej
vårt hus har en grund med L-formade betongblock med frigolit isolering innanför. Helt nybyggt hus.

Själva betongen är inte direkt tjock, kanske 4-5cm. Hur fäster jag bärlinan?
Expander funkar utmärkt, borra så långt de går utan att gå igenom....
Ta några extra om du är osäker, blir inte spec stor belastning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.