Hej!

Vi står i färd att bygga altan och funderar på bästa sätt att fästa bärlinan i husväggen.

Husgrunden är lite speciell då det är ett suterränghus där halva källargaveln består av en vanlig husgrund medan andra halvan är plankvägg på stående reglar och fjällpanel. Huset är byggt 1920 men genomgick en omfattande renovering på 70-talet.

Min tanke just nu är att fästa bärlinan i husgrunden och vidare i de stående reglarna. Om man tar bort de två översta fjällpanelerna gissar jag att de stående reglarna är ungefär i liv med grunden.

Verkar det vettigt?

/Mats
 
Hej.
Det verkar väl som en vettig lösning. Men va noga med att få till något plåtbleck över, som går ut på däcket, så du inte får in fukt som rinner bakom fjällpanelen som är under.
 
Vi håller på att byta panel på huset och det här är sista väggen. Eftersom det är träpanel på halva källarväggen har vi satt ett plåtbleck under panelen på hela huset. Blecket sitter under spikregeln så att det ska bli riktigt luftigt bakom panelen. Vi har byt panel och isolerat en sida per år och nu har vi tänkt bygga altanen i år och panel nästa år.

Ena anledningen till detta är att jag inte mäktar med både altan och panelbyte i år. Andra anledningen till att bygga altan först är att den blir en bra yta att bygga ställningen på. Eftersom det dels är suterräng och dels två våningar blir det väldigt högt på gavlarna. Därför blir det bara altandäck i år och så gör vi taket nästa år i samband med väggen. Då blir det också lättare att få till en bra skarv mellan altantak och husvägg.

Nästa fundering är plintar för stolparna till altanen men det får bli en annan tråd.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.