Hejsan jag håller på att installera mitt kök och ska ställa IKEA FROSTIG CB 625 W bänk-kylskåp längst ut i ett kök trots att det står att man måste ställa det mellan två bänkskåp. Min fråga till er folks är hur f*n fäster jag min bänkskiva på kylen? Lägger på en massa lim eller borrar rakt ner i kylen och hoppas på det bästa? För att komplicera det hela lite extra kan jag meddela att IKEA RENLIG DWH B00 W diskmaskin står bredvid och det är väl samma problem där egentligen.

Köket består alltså av:
Fristående Smeg Spis 60cm Kyl 60cm Disk 60cm Bänkskåp för diskho 60cm. Och en 180cm bänkskiva på det (som måste sitta fast på något sätt?).

Hjälp mig nu! Jag vet att ni kan!
 
Det ska finnas skruvhål i utstickande plåt på kylskåpets topp (förmodligen i framkant) liknande det som en diskmaskin har.
Dock: hur är det med ventilationen, har skåpet luftgenomströmning helt via sockeln? Om inte behöver det ventilation genom
bänkskivan i bakkant!
 
Draven- skrev:
Det ska finnas skruvhål i utstickande plåt på kylskåpets topp (förmodligen i framkant) liknande det som en diskmaskin har.
Dock: hur är det med ventilationen, har skåpet luftgenomströmning helt via sockeln? Om inte behöver det ventilation genom
bänkskivan i bakkant!
Okej jag får hoppas på att det finns, men ikea rekommenderar det tydligen inte. Det finns gott om utrymme bakom kylen för ventilation. Läste någonstans att det är bra att lägga på en massa silikon på kylen att fästa bänkskivan. Några tankar kring det?
 
kan du inte sätta en stödsida i samma färg som köket mellan spis och kyl? så brukar man ju göra om man inte vill dra en 5 tum skruv i Diskmaskinen :
 
Fredrik.engdahl skrev:
kan du inte sätta en stödsida i samma färg som köket mellan spis och kyl? så brukar man ju göra om man inte vill dra en 5 tum skruv i Diskmaskinen :
Jo, men kan man skruva i den? Den är väl bara 2cm? Det behövs väl ändå lite silikon så inte bänkskivan ligger löst över diskmaskinen.
 
JanneJanne123
maxskinner skrev:
Okej jag får hoppas på att det finns, men ikea rekommenderar det tydligen inte. Det finns gott om utrymme bakom kylen för ventilation. Läste någonstans att det är bra att lägga på en massa silikon på kylen att fästa bänkskivan. Några tankar kring det?
Kan vara dumt att limma dit skivan med silikon om du någon gång skulle vilja ta ut kylen utan att behöva montera bort hela bänkskivan. Den lösning jag kan rekomendera är att använda dig av en täcksida och ett par vinkelbeslag. Det blir starkt, snyggt och framförallt förstör du inte kylskåpet.
 
Redigerat:
Vi har en lösning med diskmaskin längst ytterst under diskbänken. Vi sätter en 15 mm MDF som sida. På överkanten på den sätter vi vinkeljärn som diskbänken kan ligga på. Oftast är inte heller kyl och diskmaskin lika djupa som skåpen. Så förmodligen kan du sätta något i bakkant på skivan som stöd. Kan du peta in en skiva mellan kylen och diskmaskinen också som stöd så vore det nog bra.

Jag har vid ett tillfälle varit tvungen att sätta beslag i en frys för att den var vinglig. Då limmade jag fast vinkeljärn på den med tvåkomponentslim och skruvade sedan fast dem i väggen bredvid. Det gick också bra.
 
Redigerat:
JanneJanne123 skrev:
Kan vara dumt att limma dit skivan med silikon om du någon gång skulle vilja ta ut kylen utan att behöva montera bort hela bänkskivan. Den lösning jag kan rekomendera är att använda dig av en täcksida och ett par vinkelbeslag. Det blir starkt, snyggt och framförallt förstör du inte kylskåpet.
Tjena, det blir täcksida. Är dom jobbiga att få dit? Har även hört att luckan till kylen ska vara knepig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.