Hej, jag ska sätta upp ett 7 kilos badrumsskåp (fästes med skena och hängs på) i badrummet.
Problemet är att ingen av mina 2 regelsökare ger rimliga utslag för trä bakom kaklet, utan piper lite här och vart i rummet, och jag har ingen aning om vilket bakomliggande material som finns i rummet.

Det är ett radhus från 84 och badrummet "ser ut" att kanske ha 15 år på nacken av materialen att bedömma. (killgissning)

Det ska tilläggas att rummet bakom väggen är tvättstuga där det finns möjlighet, om det skulle krävas att kanske ta upp ett hål och titta in för att se vad för något som sitter där.

Fick höra av granne att någorlunda moderna badrum brukar ha OSB eller liknande byggmaterial för att fästa i bakom kaklet. Stämmer det så kanske jag slipper ta upp hålet?

Jag är gröngöling på det mesta som har med detta att göra, så jag behöver alla råd jag kan få, och våtrum skrämmer mig i största allmänhet.

Tack på förhand!
 
  • Vägg i badrum täckt med vita kakelplattor, spegel till höger och hylla inbyggd i väggen till vänster med små svarta mosaikplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stockholmsamatören
  • Laddar…
Borra med 5-6mm borr igenom kakel och gips så ser du om det finns någon skruvfast skiva. Annars får du använda dig av mollyplugg.
 
BirgitS
Daniel-C Daniel-C skrev:
Hej, jag ska sätta upp ett 7 kilos badrumsskåp (fästes med skena och hängs på) i badrummet.
Problemet är att ingen av mina 2 regelsökare ger rimliga utslag för trä bakom kaklet, utan piper lite här och vart i rummet, och jag har ingen aning om vilket bakomliggande material som finns i rummet.

Det är ett radhus från 84 och badrummet "ser ut" att kanske ha 15 år på nacken av materialen att bedömma. (killgissning)

Det ska tilläggas att rummet bakom väggen är tvättstuga där det finns möjlighet, om det skulle krävas att kanske ta upp ett hål och titta in för att se vad för något som sitter där.

Fick höra av granne att någorlunda moderna badrum brukar ha OSB eller liknande byggmaterial för att fästa i bakom kaklet. Stämmer det så kanske jag slipper ta upp hålet?

Jag är gröngöling på det mesta som har med detta att göra, så jag behöver alla råd jag kan få, och våtrum skrämmer mig i största allmänhet.

Tack på förhand!
Har du prövat att använda regelsökaren från tvättstugan?
Normalt då var stående reglar med 60 cm emellan (c/c-mått).

För ungefär 15 år sen var det inte vanligt med plywood bakom gipsskivan (våtrumsskivan) utan det vanliga var nog att man satte kortlingar, mindre reglar på tvären mellan de stående, där inredningen skulle sättas fast.

Ett hål kan du väl ta upp där badrumsskåpet ska upp, det syns ju inte när det sen är på plats.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Borra med 5-6mm borr igenom kakel och gips så ser du om det finns någon skruvfast skiva. Annars får du använda dig av mollyplugg.
Molly på kakel? Antar det är andra än dom man använder i t.ex. gipsväggar?
 
Daniel-C Daniel-C skrev:
Hej, jag ska sätta upp ett 7 kilos badrumsskåp
Limma. Badrumsskåp är lätta grejor. Lim klarar mycket. Speciellt om man kan limma en stor yta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Daniel-C Daniel-C skrev:
Molly på kakel? Antar det är andra än dom man använder i t.ex. gipsväggar?
Nä det är samma sort. Bara anpassa efter tjockleken på väggen
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä det är samma sort. Bara anpassa efter tjockleken på väggen
Intressant!
"Tänderna" på mollyn som ska sjunka in i ytan för att den inte snurra, kommer inte dom spräcka kaklet?
 
BirgitS
Det är ju meningen att mollyn ska gå igenom kaklet, fixet och underliggande gipsskiva. Alltså så att "tänderna" sjunker in i gipset.

Det finns ju inget tomrum bakom kaklet utan det sitter ju på någon sorts skiva.
 
Daniel-C Daniel-C skrev:
Intressant!
"Tänderna" på mollyn som ska sjunka in i ytan för att den inte snurra, kommer inte dom spräcka kaklet?
Jag skulle rekommendera Fischer duotec som enligt mig är en överlägsen produkt jämfört med Molly.

Som du nämner är Molly ingen höjdare på kakel,”tänderna” blir ett problem.

Nedan plugg i lagom dimension jordenruntresa vara några problem alls

https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/halrumsinfaestning/vikplugg/nylonvikplugg-duotec


Nedan är tabell gällande vilka krafter respektive storlek klarar, i respektive material och skruvtyp

https://fiproductmedia.azureedge.ne... Tables fischer/LT_01_DUOTEC_F_SEN_AIP_V1.pdf
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju meningen att mollyn ska gå igenom kaklet, fixet och underliggande gipsskiva. Alltså så att "tänderna" sjunker in i gipset.

Det finns ju inget tomrum bakom kaklet utan det sitter ju på någon sorts skiva.
Det är tänder på yttre delen av mollyplugg, det är troligen de tänderna TS tänker på,
Närbild på en metallisk mollyplugg med tänder på yttre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Det är tänder på yttre delen av mollyplugg, det är troligen de tänderna TS tänker på,
[bild]
Tack, det har gått några år sen jag hade gipsväggar. Men det finns väl andra sorters kraftiga anordningar, jag har något minne av något som fällde ut en "tvärslå" på baksidan av gipsskivan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.