Hej,

jag har lagt armering som skall gjutas in i glasfiberförstärkt flytspackel.

Bär man fästa armeringsnäten mot golvspånet ?

Men klammer eller lim ?
 
Nej, Armeringen ska inte fästas såvida du inte har tänkt bygga en samverkanskonstruktion med spånskiva och betongplatta :)
 
Och vad är en samverkanskonstruktion?
 
Det är en konstruktion där flera material samverkar med varandra för att utnyttja respektive materials egenskaper. Tex kan man fylla stålpelare med betong och armering för att utnyttja respektive material i en samverkanskonstruktion.

Detta är dock rätt avancerat och jag garanterar att det inte är aktuellt för ett glasfiberförstärkt badrumsgolv (även om ett betonggolv egentligen kan ses som en samverkanskonstruktion mellan armering och betong)
 
Nu var det inte en fast sammansättning som jag funderade över.

Utan mer att slå i nån klämma här och där för att det skall ligga still under själva gjutningen
 
Nej det behövs inte. Spacklets tyngd ser till att armeringen hålls på plats under gjutningen.
 
Jag ser inte vad det skadar att göra så heller? En samverkanskonstruktion är väl att föredra i detta fallet, det blir ju bara starkare. Å andra sidan så tror jag inte några klammer bidrar nåt vidare till att uppnå samverkan.

Jag gjorde så, sen om det behövs eller inte är en annan sak, men det blir knappast sämre av det heller.
 
  • Gilla
hamstah
  • Laddar…
har du spångolv som ska flytspacklas för att få upp böjstyvheten så ska du fästa ett 2,5mm rostfritt armeringsnät, nätet fäster du med klammer med tex 10mm ben (häftpistols stift)
 
vectrex skrev:
Jag ser inte vad det skadar att göra så heller? En samverkanskonstruktion är väl att föredra i detta fallet, det blir ju bara starkare. Å andra sidan så tror jag inte några klammer bidrar nåt vidare till att uppnå samverkan.

Jag gjorde så, sen om det behövs eller inte är en annan sak, men det blir knappast sämre av det heller.
Det skadar inte det minsta, men det var inte din fråga :)
Frågan var om det behövs, vilket det inte gör, för någon samverkan får du inte av häftstiften.

Men du kan kanske känna dig tryggare under gjutningen. Att veta att nätet inte åker iväg nånstans....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.