Ni som byggt altantak på era hjältevadshus var har ni satt infästningen i huset? över fönstren finns inte plats, håller "takstolarna" att fästa balkskorna direkt i eller får man göra någon annan lösning? Jag har tänkt att altangolvet ska bli i samma höjd som innegolvet så jag vill ha upp taket så högt som möjligt.

Tar tacksamt emot all hjälp!
 
Jag har satt altantakstolarna precis under "takskägget" dvs över fönstren. Det fick plats fint.
 
L-G skrev:
Ni som byggt altantak på era hjältevadshus var har ni satt infästningen i huset? över fönstren finns inte plats, håller "takstolarna" att fästa balkskorna direkt i eller får man göra någon annan lösning? Jag har tänkt att altangolvet ska bli i samma höjd som innegolvet så jag vill ha upp taket så högt som möjligt.

Tar tacksamt emot all hjälp!
Jag har ett utökat takutsprång jänfört med standard, därför der det mycket konstigt ut att fästa i väggen. Är det någon som har fäst takstolarna (takfoten) med erfarenhet av detta. Bilder skulle uppskattas.
 
Hej!
Jag tänkte hänga altanens takstolar i husets takfot/takstolar på mitt altanbygge.
Jag har två förslag.

alternativ 1: Hänga altanens takstolar med hjälp av plattjärn på varje sida i husets takstolar.

alternativ 2: För att vinna ytterligare några centimetrar lägga altanens takstolar i samma höjd som husets takstolar sida vid sida och en genomgående bult.

Vet ej om detta är ett korrekt utförande så om det är någon som vet bättre så dela med er av kunskapen:)
 
L-G hur gjorde du till slut?

/abel
 
Vi kommer att vänta med takbygget till nästa år, bara för att känna av hur mycket vi ska glasa in. Det känns som denna säsongen är över innan bygget skulle blivit klart och trädgårdskillarna kommer snart så då skulle bygget bli mer försenat.
 
Jag har samma bekymmer!

Har byggt ett trädäck (8*4 m) och skall ha tak över knappt hälften. Har fått många förslag på hur infästningen skall göras, men känner mig inte riktigt bekväm med något av dem just nu.
Själva däcket är byggt i höjd med altandörren, så jag vill gärna vinna så mycket höjd som möjligt uppåt.

Det alternativ som känns säkrast är att gå in med takreglarna under takfoten på huset, lägga dem på hammarbandet och bulta i husets "takstolar". Dock blir det troligen problem med altantakets cc-mått (kanalplast) och husets "takstolar".
Detta alternativ kommer även att kräva mest arbete.

Andra alternativ är att fästa en bärlina i fasaden, men jag har dålig kunskap om hållfastheten i Hjältevadshus.

Ser gärna mer förslag på idéer...gärna från de med erfarenhet från Hjältevadshus!

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.