Jag tänker fästa ett altantak i husets takstolar. Altantaket blir 4 x 3,6 meter. Jag kommer åt 4 takstolar från husets tak (38 grader betongpannor).

Bor i Norrland så det kommer ligga hyfsat med snö under vintern.

Jag undrar om det håller att lägga altantakets taksolar dikt an mot takets och dra 3 st genomgående bult M10. Virket är 170x45 i båda takstolarna. Alternativt hänga dem under takstolarna med spikplåtar, men då får jag lite mindre lutning på altantaket.

altantak.jpg
 
Du kan ju kanske låta altantaket gå ända in till väggen och ev fästa dom där med (för att försäkra sig om att det pallar vikten). Liggandes på en ex.45X95 eller med balkskor. Beror iofs om takfoten på huset är inklädd, då blir det lite rivning före.
Sen beror det ju på vad du har för tak på altanen. Men ju mer lutning desto bättre.
Kanske rent av kan montera ngn form av snörasskydd på huset så slipper du få allt snöras på altantaket.

En tanke bara....
 
Håller med föregående talare.

Norrländsk snömängd från både tak, altantak *och* det som inte kan rasa av taket normalt utan rasar från taket och fastnar i övergången till altantaket lär bli rätt många ton på takstolen :surprised:

Kan bli som att hänga en mindre bil i varje takstol tror jag och det skulle jag inte våga riskera. Om inte annat så tror jag att takstolen riskerar att spricka där du fäster in den eftersom kraften blir delvis klyvande.

Jag skulle *inte* ha vågat fästa altantaket på det sättet utan precis som Ken säger gått hela vägen in till väggen. Kanske t.o.m. med en stödstolpe hela vägen ner till marken längs väggen.
 
Nu har jag skruvat under befintlig takstol och skjutit in mot väggen. De 2 yttre har stöd av tegelväggen, under de två mittersta är det glasparti. Längden till främre bärlina är 3,6 från vägg. Jag har också monterat snörasskydd. I Feb-Mar får man se om det duger  :)

altantak2.jpg
 
  • Gilla
Lennart17
  • Laddar…
Klockrent....
Jag skulle gjort så. Hellre en sak för mycket än att det blir general "haveri".

//Ken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.