Jag kan tycka att vanlig stolpsko med ett svetsat armeringsjärn ibland kan lossa lite från betongen.

Funderar på om jag ska ta ett gaffelankare, bocka plåten 270 grader längst ned och gjuta in istället?

Och lägga en liten plastdistans mellan plinten och regeln?

Ett gaffelankare med böjd plåt och armeringsjärn för gjutning i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gaffelankare av metall med flera hål för fäste, ämnat för byggnation och gjutning i betong.
 
L
Varför inte använda två vanliga plintjärn? Är det en kostnadsfråga eller är lasten så liten?
 
Min tanke var att det skulle sitta fast bättre om jag bockar plåten rejält 5 cm från slutet.

Men det kanske håller lika bra med vanliga plintjärn.

Eller om jag tar galvat hålband och stoppar ned med ett rejält veck längs ned.

Tänkte att det ger lite justermån på någon cm om det är lite tunnare material.
 
L
Ju tunnare gods du gjuter fast leder ju till mindre förmåga att bära laster. Din initiala fråga kan man tolka som du vill bygga något som är starkt. Om det är så fallet kan man t.ex. köpa vanlig järnstång/plattstång på lösmeter säljs i (6m längder) och kapa upp och gjuta fast och rostskyddsmåla. Stolpskon du har på bilden överst är en produkt som används ofta helt felaktigt, den kan endast ta laster rakt uppifrån, allt annat gör den oduglig.
 
Det är en liten veranda framför entrén till gäststugan som ska byggas.

Den blir 2,5 bred x 1,8 meter lång med tak. 80 cm mellan tre plintar.

Gäststugans plintar står på berg, och samma berghäll gjuter jag plintarna till verandan på. Så grunden bör vara rätt så stum och inte röra sig.

Den mesta lasten bör bli rakt uppifrån, men vind och snölast på taket kan ju streta och dra i dessa fästen en del förstås.

Tänkte fästa reglarna i gäststugan med balkskor mot syllen, och få en så smidig infästning som möjligt på plintarna.

Pelare till taket i varje hörna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.