Hej!

Jag skall bygga en altan, men jag blir inte klok på hur jag bäst ska fästa den innersta bärlinan mot husstommen för att undvika fuktskador på huset. På mitt hus slutar den stående väggpanelen i nivå golvbjälklagets överdel. Jag vill fästa altanens tryckimpregnerade bärlina mot golvjälklagets bärlina i obehandlat virke. På bilden som är tagen när huset precis var stomrest syns golvbjälklagets bärlina under panelen. Nu sitter det två liggande panelbrädor utanför bärlinan. Mellan dessa panelbrädor och golvbjälklaget finns en luftspalt på en knapp cm.

De möjligheter som jag har kommit på är dessa:

- Fästa altanens bärlina mot golvbjälklagets bärlina och lägga något mellan för att få en luftspalt mellan tryckat och obehandlat virke.

- Fästa altanens bärlina direkt mot golvbjälklagets bärlina och lägga tjärpapp mellan.

- Låta de två liggande panelbrädorna sitta kvar och fästa bärlinan direkt mot dessa.

Är något av dessa alternativ helt vansinnigt? Finns det någon standardlösning som garanterat blir bra?

En fördel med de två första alternativen borde vara att bärlinan kommer så långt innanför väggpanelen att fuktrisken blir mindre.

Tacksam för råd och ideer, Mvh
 
  • detalj_1.jpg
Det sitter det två liggande panelbrädor som skyddar bjälklaget nu, bilden är tagen direkt efter stommontering innen dessa monterats. Den stående panelen sitter c:a 6 cm längre ut än de liggande bräderna. Huset är hopmonterat av färdigbyggda "vägg-element" med panel på från fabrik och jag antar att det är orsaken till att man valt denna konstruktion. Det verkar fungera, huset har stått i två år och det är torrt och fint bakom den liggande panelen.

Jag har inte möjlighet att scanna ritningarna så jag har gjort en egen ritning. Proportionerna är inte helt rätt, men jag hoppas att den går att förstå.

Det jag tänker mig i första hand är att ta bort de liggande panelbrädorna och montera bärlinan mot bjälklaget med en luftspalt på 4-5 mm melllan.
 
  • ritning.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret! Det blir inga problem med tjällyft här eftersom altanens yttre grund kommer stå direkt på berg. Att fästa mot panelen och använda avvisningsbleck och tjärpapp tycker jag låter som en möjlighet. Orsaken till att jag vill fästa den inre bärlinan i huset är att det är enklare, men jag ska överväga att bygga plintar att ställa den på.

Angående putsning av grundmur så fanns inte tid att göra det innan stommontering och det är orsaken till att sockelbrädorna inte är monterade på första bilden. Putsning utfördes veckan efter stommontering.
 
Byggaren!

Här verkar det finnas kunniga till en som är mycket osäker på dimensioner och sånt.

Kanske någon kan rådge/säga "gör så så blir det bra"!

Min sambo och jag har tänkt bygga altan (första gången). Tanken är att den ska bli 12 m lång och 4 m bred, samt att den efter 8 m i innerkant ska svänga runt ett hörn.

Vi har förberett med markduk och makadam och hade tänkt stötta upp den med hjälp av lecablcok på passande ställen.

Så här hade vi tänkt men blev osäkra:

Bärlina 45*170: en som fästs i husväggen, en som blir ytterkant.
Reglar 45*170 som fästs mellan bärlinorna, cc 600
Lecablock under yttre bärlina med avstånd på ca 180 cm

Räcker det? Kan man dra ner på någon dimension eller måste man tom öka någon?

Mycket tacksamma för svar.

 
Tack så mycket för svaret!

Har påbörjat arbetet och valde att precis som du rekommenderar, lägga inre bärlinan på stenar längs med väggen, altlså ej fastskruvad i väggen.
Gör bärlinor samt regl0ar av 145*45, känns bra och stabilt, och trallen blir sen av 28*120. Stöttar upp med lecablock.

Hoppas man är lika nöjd nästa år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.