Håller på att planera upp infästning av altandörr och intilliggande fönster. Kan jag fästa ihop dom eller måste det vara en väggregel emellan?
 
Det går bra att fästa fönster och dörr ihop. Dock så föredrar jag att gångjärnsidan fästs i husets stomme.
Moderna treglas dörrar är riktigt tunga och att fästa gångjärnsidan i ett fönster håller inte med tiden.
Tänk också på att inte ta för långa karmskruv när du fäster ihop dörr och fönster då du beroende på fabrikat av dörr kan råka träffa glaskassetten i fönstret.
 
Tack för snabbt och tydligt svar!
 
Följdfråga:
Ska man ha ett mellanrum på ca 1 cm så att man kan dreva och täta mellan karmarna?
 
Det kallraset du får om du inte drevar ordentligt är inte trevligt. Det gäller även att fönstret är ordentligt förankrat i övrigt. Inga dåliga krafter det blir av den dörren när du smäller igen den. Jag hade rått dig att sätta en regel mellan dörr och fönster. Kolla med leverantören av dörren vad de säger. Och skadan är framme ska du se att leverantören/tillverkaren trycker på felmontage om de inte godkänner din konstruktion.

I övrige håller jag med @verktygsgurun gällande vart gångjärnssidan bör placeras.
 
Redigerat:
Ok, låter rimligt, det får nog bli en regel emellan för att vara på den säkra sidan.
 
Inget ovanligt att fästa ihop utan mellanrum, två strängar mjukfog mellan innan du skruvar ihop dem.
När allt är injusterat och dörr och fönster löper som det skall öppnar du dörren och drar i en skruv 6x90 uppåt i falsen på karmen så syns inte skruven när dörren är stängd. Förborra gärna och försänk skruven samt dra inte skruven för hårt så du lyfter dörren. Det håller!
Monterat ca 9000 dörrar och fönster så det är beprövat. 😄
 
  • Gilla
Johan Hansson4
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.