Hej!

Terass räcket!
Hur fäster ni 95X95 stolpar i bärlinan el spikregeln?
Järnbeslag el jackar/hugger ni?
Använder mig av spikregel/bärlina 145x45 samt 195x45.

Mvh Z
 
  • klinker_001.jpg
Vi håller precis på med att fästa stolparna i vår altan.
Vi sätter dem på utsidan av yttre bärlinan, med tre 10x100 franskskruv i varje stolpe - från insidan av bärlinan.

Det blir urstabilt. Vi har 45x220 bärlina och 45x195 regel. På ett par ställen kan man rucka stolpen ett par millimeter, men det beror på att linan där inte sitter helt dikt an mot regeln. Jag tror att det kommar att styva upp sig när överliggaren kommer på. Om inte får jag kortla på dessa ställen.
Har även satt en stolpe i ett "ytterhörn", och eftersom stolparna sitter på utsidan, så kommer ju denna stolpe att sväva i luften liksom. Med fyra förstärkta vinkeljärn fästade med sex ankarskruv på varje vinkel sitter nu även denna stolpe som berget.
 
Woww.. den håller säkert för att landa en helikopter på :) 45x195 som regel måste vara ganska ovanligt ändå, låter lite overkill?

pero skrev:
Vi håller precis på med att fästa stolparna i vår altan.
Vi sätter dem på utsidan av yttre bärlinan, med tre 10x100 franskskruv i varje stolpe - från insidan av bärlinan.

Det blir urstabilt. Vi har 45x220 bärlina och 45x195 regel. .
 
Jackade/högg ur hälften, vilar på regel (145x45 sitter i framkant som avslut) och limmade/skruvade. Stabilt!
 
Så blir det nog. Vilken dim på skruven använde du?

dalle skrev:
Jackade/högg ur hälften, vilar på regel (145x45 sitter i framkant som avslut) och limmade/skruvade. Stabilt!
 
Jag använde en M10 vagnsbult per stolpe. Tycker att de ser helt ok ut, men om man vill ha dold skruvning kan jag tänka mig att det borde funka med ett par kraftigare träskruvar t ex 5x80mm.
 
  • 000_1876.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Zunken skrev:
Woww.. den håller säkert för att landa en helikopter på :) 45x195 som regel måste vara ganska ovanligt ändå, låter lite overkill?
Glest mellan linorna (3 linor på strax under 6 meter.) Om jag läst och fattat Torstensson rätt så låg vi lite utanför 45x145, så då slog vi till på 45x195. Likadant med linorna, vi ligger lite utanför för 195-regel, så då ficke det bli 220. Men som svärfar sade - det här kan man bygga hus på...
 
  • 000_1884.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.