Jag har haft problem att putsen släppt på väggen i tvättstugan som ligger i källaren. Tvättstugan är på 12kvm och innehåller bara tvättmaskin och klädstreck för torkning.
Putsen som var väldigt gammal hade börjat släppa även under färgen längst ner. Halva delen (nedre) av väggen är nu omputsad och övre delen av väggen är målad formodligen med någon vanlig latex färg. Frågan är nu vad jag skall måla om hela väggen med. En del säger att den skall målas med en vattenavsisande våtrumsfärg. Andra säger att jag skall välja en färg typ Alcro bas eller B-Milltex så väggen kan andas bättre. Silikat färg har också varit på tal men det avskrev jag eftersom övre delen på väggen redan är målad.

Jag vet inte vad som värst, fukten i väggen eller fukten i tvättstugan som numera är bra ventlilerad. Kåken är inte ny drenerad (gjordes 1974). Det finns dock inga synliga fuktrosor på väggarna. Vilken färg rekommenderar ni?

 
Man brukar generellt säga att man skall undvika tätskikt på källarväggar. Därför skulle jag undvika det i ditt fall.
 
Hej!
Silikatfärg är inte tätt - den skyddar mot vatten men släper genom ångan och det är det enda rätta på puts i en källare där det alltid finns markfukt som du inte kan dränera dej ifrån. Målar du med tätt färg så kommer bekymer på samma ställen igen om några år eller snabare :-/.
Man kan ju måla väggen i två fält (övre och undre ) och i två olika kolorer med ett slags border eller list emellan. Då kan du använda silikat åtminstonde på den undre och mera fuktbelastade delen. Själv väntar jag på att värmepannan stängs för sesongen för att ge källarväggarna en omgång med silikatfärg ( bör målas i temp +5 till +25) just i 2 olika nyanser: mörk neråt och matchande ljust på övre ytor. Väggarna är omputsade och jag vill inte göra detta tråkiga jobbet om igen och därför väljer jag silikatfärg. Färgen är helmatt och finns i vackra nyanser. Den fastnar bara på ren putsunderlag. Sök mer info om denna färgen på nätet så kanske blir du lika övertygad som jag är ;)!
Lycka till!
gaia
 
Lånar tråden lite.

Vilken sorts puts skall man använda på källarväggarna i en 40-tals kåk? Verkar finnas en uppsjö olika sorter.

Förra ägaren har vackert målat väggarna med tät färg, med ras som följd. Hurra...
 
Vi har samma problem i våra väggar och golv i källaren. Hus från 35. Plastfärg på golvet som är uppdragen 10cm på väggen. På väggarna kan jag dra bort plastfärgen och putsen till några cm djup med en knipskarp gräns upp mot väggfärgen (som uppenbarligen andas).

Vi kommer att använda rent kalkbruk utan någon som helst cementinblandning samt måla väggarna med vit kalkfärg. Tillblandas själv - billigt - enligt recept som finns i "byggnadsvårdsböcker" baserat på kalkpasta. Kan säkert färgsättas om man så vill.

Silikatfärg förhindrar senare ommålning med kalkfärg, så välj "rätt" från början.

Golven kommer att rengöras från plastfärgen, som ändå har spruckit upp pga fukt som inte kommit igenom. Ersätts väl med linoljefärg eller något sådant.

/Dumtraditionalisten ;)
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Det finns bara 2 sortens färg som är lämplig för putsade väggar som ska andas: kalkfärg (kalkcementfärg för cementhaltig puts) och silikatfärg som fastnar på alla mineraliska underlag.
Ang. kalkfärgen så håller den bra på kalkputsen men har svårt att fästa på puts med inblandning av cement och då använder man kalkcementfärger.
Det är rätt att om man väljer silikatfärg så måste man fortsätta med den i framtiden eftersom ingen annan färg vill fastna på ytan. Inte smutsen heller ;)

Kalkputs kan lätt ta in fukt och lika lätt släper den fukt och torkar igen. Man ska altid reparera puts med en svagare putsblandning. Om man reparerar kalkputsen som är svag med ett cementputs som är stark och mindre flexibel så kommer putsen rund lagringar att förstöras (sprickor, svagare kalkputs går sönder). Det blir däremot aldrig fel om man utför reparationer med kalkputs - den kommer att hålla på vilken puts som helst och det är inte så himla viktigt att veta villken putssort man redan har på väggarna mao säkert kort ;)
Jag blandade kalkputs 1:3 för inneväggar i källare: 1 del kalk(pulver som köps per säck) + 3 delar sand + vatten = tjock spackelkonsistens. Cementlagringar som fanns på visa ställen vid golvet och ställen under bubblande plastfärg var faktisk mycket fuktiga. Cementet och färg blev borttaget. Nu finns det inte ett spår av fukt i den nya kalkputsen. Trodde aldrig att det blir så stor förbättring ;D Markfukten finns ju kvar och dränering av källarväggar gjordes aldrig (sen huset byggdes). Väggarna är torra ändå ;D så vi slipper dränera om. Huset är från 1938 och den ursprungliga puts är kalkputs.
gaia
 
Gaija, jag kan inget om puts och dylikt, undrar därför om det är nödvändigt att förstärka med armeringsnät innan man lägger på kalkputs. Såg på byggmarknaden att det finns olika färdigblandade varianter, men du köpte alltså vanlig osläckt kalk och blandade ihop det själv? Var köper man sådan kalk? Duger vanlig sand som finns i barnens sandlåda. Hur mycket vatten, hälls det i eller häller man på känn? Bäst att fråga så att det blir så bra som möjligt :D
 
Hej Siamthai!
Har svarat på din tråd... också ;) och fyller på här...
Det är släkt kalk man köper och det står på säcken "putskalk" om jag minns rätt. Sand kan vara som till sandlådan men det är kanske för många stora stenar i den - vet ej. Sanden ska i alla fall vara siktat så den har ungefär samma kornstorlek. Är det för mycket småsten i den så är det svårt att få slätt yta - det märker du när det händer och blir kanske irriterad på det som jag ;). Ju finare sand destå slätare yta. Vatten ska man vara sparsam med när man blandar. I början är det svårt att röra om med så lite vatten men så småningom blir det slätare. Sen beror det också hur fuktig är sanden. Det behövs i alla fall inte så mycket vatten för att det blir rätt konsistens och man lär sej snabbt hur man vill ha det ;). Jag blandade min kalk i hinken i små portioner och det var det långsamma vägen. Man kan blanda det i en större balja eller skottkärra så får man mer putsmaterial på en gång. Kalkputsen stelnar inte inom en halv timme som cement gör och man kan lämna bruket stående i hinken till nästa dag bara man täcker det med plastfölje( skydda mot luft). I fall du blandar för mycket så är det ingen panik och det kan stå och vänta till nästa dag. Blir blandningen för vattnig så kan man tillsätta mer kalk+sand i samma proportion dvs 1+3. Läste att 1+4 är också OK för inneväggar men själv blandade jag 1+3. Det är volym ( inte vikt) som ciffrorna betyder fex 1 hink kalk + 3 hinkar sand + ca 1 hink vatten. Skydda ögonen och använd gummihandskar - blandningen torkar huden enormt!
Lycka till!
gaia
 
Tjena!

Det absolut bästa för sådana utrymmen med stor fuktvandring är Kiselhartsfärgen. (Silicone)

Den är diffusions öppen. Och ger en hård och lätt sköt yta (Grymt avtorkningsbar). Det går även att bättra på siliconen. Till skillnad från silikat färgen som blir flammig.

Jag skulle råda dig att borsta ner all färg upptill. Och sen köra silicone grundfärg på allt. (Grundfärgen är väldigt rinning så den går utmärkt att lägga på med trädgårdspruta(Kempåläggare)).
Sen kör du 2 svängar med siliconen.

OBS!! Måla inte för tjockt!!
Den kan krackelera då. Den går inte att köra lika tjockt
som med en vanlig vägg färg.

Skulle kunna tänka mig att det tar några timmar. Och kostar ca 1500 spänn(Färgen). Men sen lär du inte behöva göra nå mer åt den tvättstugan.

Visst du kan köra med nån billig latex färg för 300 spänn... men då lär du få springa och bättra varje år... och då vart det kanske inte så billigt ändå...

Nej gör skiten ordentligt! Så slipper du gör om det nästa år igen.

Ha det gott!
 
Ser att Gaia har bra kunskaper om färger och underlag. Kan själv blanda färger för träpanel men kan inget om färg sockeln till källaren dit vi nu kommit i renoveringen av vårt hus från -36. Källarens väggar är murad med tegel och "rappad" (tror jag det heter) på synlig utsida. Frågan är hur man tar reda på vad ytmaterialet består av? "Modern" cement var nog inte vanligt år 1936 men ytan kan vara omgjord ngn gång innan vi köpte huset 1991. Har ni några tips? Golvet invändigt är målat med tät färg av tidigare ägare och släpper allt efter som. Mätte fuktkvoten under färgen där och fick 60-70% medans områden där färgen släppt ligger på 30-40 vilket säger vikten av att en färg andas. Kan mycket men oj vad mkt man inte vet :)
 
@lekblom: Ju mer man vet, desto mer inser man att man inte vet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.