Hejsan,

Dags att måla köket i torpet. Byggt ca 1930. Köket, med skåpsinredning i 30-talsstil och vedspis, har tidigare varit målat i grå linoljefärg men blev på 80-talet ommålat i gul plastfärg.

Vi har ambitionen att återställa köket till dess forna glans. Inte nödvändigtvis med exakta kulören, men med en tidstypisk grå linoljefärg. Vi har skrapat lite här och där och lutar mot att det kan ha varit kimröksgrå, åtminstone är det en ganska kall nyans. De två dörrarna + foder lite mörkare, väggarna ljusare och en rätt så mörk brytning på murstocken.
Vi tänkte köpa lite provburkar från gysinge/ottossons och måla upp, men ville också höra oss för om lite tips:
Är det någon som har erfarenhet av kimröksgrå i kök? Vilken brytning i så fall?
Vilken/vilka grå nyanser är klassiska färgval i kök ca 30-tal eller äldre?
Blir det trist att bara köra olika brytningar av kimröksgrå?

Om det kan ge ngn hint om husets stil i övrigt så har vi ett litet kök på övervåningen som är målat i jugendgrön/beige...

Tar tacksamt emot alla tips!

vh
Jonas o Emma
 
Vid en närmare titt verkar det vara en varmare grå nyans på foder + murstock, kanske grön umbra?
 
Grön umbra är en väldigt trevlig färg som varit vanlig. Den går utmärkt att ha ett helt rum med olika styrka på brytningarna, blir jättefint. Tror inte kimrök brukades till hela rum på det sättet. I vart fall skulle jag råda att välja grön umbra för trivselkänslan oavsett vilket av dem som visar sig vara äkta originalet. Pröva ex. 15%, 30%, 45% som färgskala. 2% ger en superbra universalbrytning på vitt (titan-zink).
 
Håller med, grön umbra är en mycket trevlig kulör. Kimrök drar mot blått och är väldigt kall.
 
Tack för tipset! Ja, grön umbra är fint, har varit inne på det också. Vad skulle passa om man vill bryta av med en annan kulör?

Sen till nästa problem. Väggarna har en härligt plastig och fin yta och färgen verkar sitta bra. Skulle tro att det är pappspända väggar under som i resten av huset. Är det en dum idé att måla linoljefärg på befintlig färg? Alternativet verkar vara att riva bort allt och spänna ny papp.
 
Linoljefärg fäster på det mesta. Använd målartvätt innan. Så går gör det.
Och med en gammal pappspänning, så skulle jag inte riva om det inte finns några andra skäl för det. Speciellt inte sett till arbetet som krävs för att göra om.
Däremot på trälister etc. skulle jag alltid ta bort en väldigt plastig färg först.

Bara var noga med att måla tunt och med en bra pensel. Ännu viktigare när underlaget är blankt. Kan behövas en tredje strykning innan det täcker helt. Om kulören under är mörkare bör ni alltid räkna med tre.
 
Redigerat:
På pappspända väggar rekommenderar jag Bifrost som är en linoljeemulsionsfärg från Enetorpets färg. Den blir matt och fäster på allt. Trevlig att jobba med och går att rulla, innehåller inga lösningsmedel.

Om väggarna ska bli ljust grå med hrön umbra kan du måla snickerierna med engelskt rött, grön jord, guldockra eller en mörkare blandning av grön umbra om du inte vill ha för mycket skillnad.
 
Aha, bra att veta. Så t.ex. Ottossons linoljefärg lämpar sig inte lika bra för att måla väggarna då? Ser att Entorpets har en kulör som heter Umbra, motsvarande görn unbra då?

Ser att du (Sophie) också håller till i Kronoberg. Vi har stugan i Växjöområdet och har tidigare åkt till Wederslöf för färger. Vet du var man kan hitta Enetorpets sortiment i närheten?
 
Ottossons funkar också men ofta vill man ju ha mattare färg på väggarna och då passar Bifrost bra.

Jag vet inte var det finns återförsäljare för Helen som har Enetorpets har sin butik i Färingtofta ca 8 mil från oss då jag kör alltid dit. Ring henne och fråga, eller maila för hon är snabb på att svara på mail. ( Du kan hälsa från mig Sophie på Grönö Bygg och Byggnadsvård)
 
Lite sent, men tack, jag ska höra av mig!

När du säger linoljeemulsion så kommer jag att tänka på äggoljetempera. Är det ett likvärdigt alternativ? Har aldrig använt det men verkar ju också ge ett mattare resultat än vanlig linoljefärg. Kanske fastnar smuts lättare i den än i Bifrost?

Någon som apropå det har erfarenhet av Ovolins äggolje?
 
Jag har ingen erfarenhet av äggoljetempera men den blir också tålig och blir avtorkningsbar men den behöver några veckor på sig att härda helt. Den torkar snabbt men är inte genomhärdad förrän efter några veckor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.