Hej jag måste snabbfixa ett gammalt flaggfönster som färghandeln misstänker kan vara målad med linoljefärg (är i vart fall ej målat m vattenbaserad). Jag har oljat in det och en av rutorna har jag hunnit grundmåla med Nordsjös utomhusfärg som är oljebaserad/alkydfärg (lösningsmedel lacknafta). Nu till mitt problem. Jag har enkelfönster och vintertid sätter jag in ett extra fönster vilket innebär är att sommartid är insidan av enkelfönstret en vanlig insida men vintertid blir insidan som ett mellanglas. Vilken färgsort ska jag då måla insidan av enkelfönstret med när insidan halva året är bara en insida och vinterhalvåret är glaset ett mellanfönster? Utomhusfärgen eller oljebaserad snickerifärg? ‍♀️ För, nackdelar? Till saken hör att det vintertid bildas mkt kondens/fukt mellan fönstret och innerfönstret och träet kan bli fuktigt. Jag har ju förstått det som att utomhusfärg och fönsterfärg bör användas på utsidan och emellan och snickerifärg på insidan men nu är ju insidan på mitt fönster ett mellanfönster bara på vinterhalvåret. Jag började fundera om utomhusfärgen hade varit bättre att måla insidan med som bättre står emot fukten. Men då har jag förstått det som att utomhusfärgen innehåller ohälsosamma ämnen, längre torktid, luktar mer och gulnar. Men som sagt halva året, sommartid, då kan man ta på fönstrets insida men vintertid så blir den ytan ett mellanfönster. Känner mig väldigt kluven i om jag ska måla med utomhusfärg eller snickerifärg på insidan, får inget bra svar från färghandlare. Bra råd önskas!! Linoljefärg är inget alternativ för mig, känns krångligt och jag har ju redan grundat med lacknaftalöslig alkydfärg samt har jag bråttom att få klart fönstret, börjar bli kyligt på nätterna. Samma fråga gäller ju även för insidan av fönsterkarmen som endast vintertid blir mellan fönstren. Är i stort behov av snabb hjälp
 
Fönsterfärg funkar fint att köra på båda in och utsida! Samt tål kondens betydligt bättre än invändiga snickerifärger.
Dock är rekommendationen att använda en vattenburen alkydförstärkt grundfärg, alltså inte en ren alkydgrund.
Troligtvis så fäster fönsterfärgen bra iallafall.
 
Jag utgick från att din fönsterfärg är vattenbaserad förstås, vilka produkter använder du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.