Nu har vi bestämt oss för kök Ädel vitt, valnötsskivor och kakel i två olika gråa nyanser. PÅ golvet ska det ligga eklaminat. Frågan är nu vilken färg vi ska ha på väggarna i köket? Någon som har tips på färg eller nån snygg tapet? Vi är ganska diskreta i vår inredningssmak, så medaljongtapeter och liknadne går bort! ;D
 
Kolla INTRADES kollektion Bahia....MMmmm ;)
 
Kolla vad vartdå? ???
 
Snigel skrev:
Nu har vi bestämt oss för kök Ädel vitt, valnötsskivor och kakel i två olika gråa nyanser. PÅ golvet ska det ligga eklaminat. Frågan är nu vilken färg vi ska ha på väggarna i köket? Någon som har tips på färg eller nån snygg tapet? Vi är ganska diskreta i vår inredningssmak, så medaljongtapeter och liknadne går bort!  ;D
Vilken typ av grått kakel, format, mönsterläggning osv.??
Har du någon bild på kaklet??
Vilken stil eftersträvar du i köket??
Är köket ljust eller mörkt och i vilket väderstreck ligger fönstren?
Har du gjort klart köksplaneringen, du kan väl lägga in bilden på hur det blev till slut så man ser vilka väggar som är aktuella.

Mer frågor än svar, men annars nästan omöjligt att råda ;)

MVH//Christina.
 
Kaklet har jag ingen bild på tyvärr.....men det är släta plattor 10x10 cm i en ljusgrå och en lite mörkare grå ton. Tänkte sätta dem varannan som ett schack-mönster.

Jag tror att köket kommer att bli ganska ljust eftersom det har fönster på hela östersidan och en öppning till vardagsrummet som har fönster på hela västersidan.

Stilen jag är ute efter är diskret men ändå varm och hemtrevlig. Eftersom luckorna är vita och kaklet grått tänkte jag att man kanske skulle ha mera färger på väggar och gardiner.

Jag lägger upp en ny ritning på det slutgiltiga köket (kom gärna med tips ang inredningen också, fram till att vi beställer köket är alla tips välkomna).

Det som inte syns på ritningarna är att vid avsluten på köksskåpsdelarna är det väggstumpar som sticker ut, på diskbänkssidan är den kort, ca 10-20 cm, men på motsatta sidan går den ut till bänkskivans kant. (låter kanske konstigt, men jag menar alltså att det liksom skiljer av köksskåpsdelen lite från matplatsdelen.) Vi funderar på att riva den lilla delen och avsluta den kökssåpsraden med öppna hyllor som rundar av det hela, men den bredare delen får nog sitta kvar eftersom det är el draget i den.

Passar på att komma med en annan fråga också när jag ändå håller på. Har fått för mig att i vardagsrummet göra kortsidorna chokladbruna och långsidorna (där det mest är dörrar och fönster) ljusa, typ gräddvita. Skulle det bli konstigt tror ni? Bild på möblering och hur jag menar med färgerna finns efter köksbilderna på den här länken:

http://100plus.1go.dk/
 
Hej jag ska oxå ha brunt och vitt i mitt vardagsrum men jag ska ha mera kaffe brunt och och vit (brunt mertill och vitt upptill) med silvertext på den vita tapeten. Tror att det blir jätte snyggt i ditt vardagsrum ::) Lycka till Malin
 
Vi har samma färgsättning i köket med vita luckor, grått kakel i flera nyanser och ekgolv. Vi valde målade väggar i sthlmsvitt och en fondvägg med en ganska lugn tapet med mönster i vinrött där bottenfärgen är sthlmsvit.

Vi slog också medaljongtapet etc ur hågen direkt - ingen av oss gillar det. En annan lösning som vi också diskuterade var att måla ränder på den fondväggen i vinrött o varmgrå (grå m röd brytning) men fortfarande ha bottenfärgen i sthlmsvit.

Riktig ängsgrön pratade vi också om men kändes inte riktigt rätt heller.

Blått var med ett mycket kort tag i diskussionen eftersom det oftast upplevs som kallt.

Tänk efter hur mycket väggutrymme du vill ge färg och titta på hur rummet är format - var känns det mest naturligt att lägga till färg?

I övrigt har vi köpt panellängder som vi har hängt upp med rätt strikta mönster men härliga färger.
 
Jag skulle gärna ha en fondvägg för att liva upp det lite, men det funkar väl inte i vårt kök? Det finns ingen vägg som känns rätt som fondvägg, kolla ritningen på länken ovan för att se vad jag menar....
 
Snigel skrev:
Jag skulle gärna ha en fondvägg för att liva upp det lite, men det funkar väl inte i vårt kök? Det finns ingen vägg som känns rätt som fondvägg, kolla ritningen på länken ovan för att se vad jag menar....
Golvets gulaktiga ek, bänkskivans djupa valnötsfärg och den grårutiga kakelsättningen... vilken av de lite motstridiga färgfälten skall man spegla mot? Jag tror att den mest framträdande blir kaklet med sitt tydliga formspråk. En sådan kakelsättning tycker jag kräver strikt formspråk av väggarna också. Inga böljande former, medaljonger har ni lyckligtvist bannlyst!

Väggen bakom frukostbordet är en bra fondvägg, dessutom vackert synlig från hallen! Du kan dessutom spara den lilla väggstumpen som avgränsar mot skåpraden för att förstärka effekten. Öppna hyllor... skräpsamlare? Nå, en smaksak.

Färgsättning? Vinrött + grått är ju en trygg kombination. Sly_fox verkar ha använt sig av en lugn och stilig variant, men andå med kontraster. Om de övriga väggarna tar upp det vita från skåpen, blir helhetintrycket ljust. Väggstumpen kan få t.ex. silverfärg... Inte så diskret kanske.

Jag skulle undvika kaffefärger och grått, dvs bruna och beige nyanser. Jag är rädd att det skulle bli aningen unket. Däremot en svag varmlila nyans. ... Går det ens fatta vad jag menar! ???

 
hej
jag håller helt med flera andra. någon sorts vinröd, ev lite dragning åt cerise nyans ... kommer osökt? att tänka på min favorittapet alla dagar ... Sandbergs smalrandiga - jag tror den finns i någon slags cerisevinröd ::) nyans (smalrandig m vit emellan).
Jag hade nog funderat på att ha kakel kring dörren i köksdelen också. Jag tycker att det ni bestämt er för låter jättefint.  :)
Vi har ett avlångt vardagsrum och jag har nyligen lärt mig att fondväggar på kortväggar i avlånga rum gör dem ännu längre och smalare. Istället ska man se till att hörnen ständigt syns och ev färgsätta en mindre del av en av de långa väggarna med en mörkare nyans.
vänlig hälsning Fiddeli
PS Man kan ju välja att se köket som två delar - köksdel, med kakel och matrumsdel med mjuk och vänlig tapet ... men isåfall faller kanske fondväggsidéen??DS
 
Lillbjorn: Du har verkligen inspirerat oss här! Självklart behåller vi väggsnutten och gör bardiskväggen till en fondvägg, det blir ju perfekt! Då slipper vi dessutom böket med att ta bort väggsnutten också, och kaklet får en mer naturlig avslutning intill väggen.

fiddeli: den tapeten du beskriver låter helt perfekt för vår smak, vinrödrandig med vitt mellan, det kan vi verkligen tänka oss! Måste kolla den i verkligheten.
Kakel runt dörren förstår jag däremot inte hur du menar....?
 
fiddeli skrev:
Vi har ett avlångt vardagsrum och jag har nyligen lärt mig att fondväggar på kortväggar i avlånga rum gör dem ännu längre och smalare.
Njaa.... :-/, där håller jag inte alls med, det beror alldeles på vilken nyans du använder på fonden.

En mörk fondvägg (med övriga väggar ljusa) gör tvärtom att man upplever att fonden kommer närmare dvs. rummet blir mindre avlångt.

En ljus fond å' andra sidan (med övriga väggar mörkare) ger däremot intrycket av att fondväggen distanserar sig, dvs. rummet upplevs längre och smalare.
Det sistnämnda alternativet är dock (tror jag iaf.) betydligt mindre vanligt förekommande.

MVH//Christina.
 
På ritningen finns en dörr i "köksdelen" Istället för att ha tapet kring dörren skulle man kunna ha kakel på hela den väggen - det kan ju bli ganska rutigt förstås. Det beror nog på kaklets färgskillnader.
fiddeli
 
Snigel skrev:
Kaklet har jag ingen bild på tyvärr.....men det är släta plattor 10x10 cm i en ljusgrå och en lite mörkare grå ton. Tänkte sätta dem varannan som ett schack-mönster.
Funderar på kombinationen av grått kakel lagt i schackrutor(ganska dominant form av mönsterläggning) till valnötens effektfulla mörka men varma ton :-/, du tror inte att de riskerar att sas. konkurrera ut varandra??
Känns inte alls som att köket riskerar att bli för vitt och tamt, med valnöt, grå shackruta, ekgolv, cerise/röd-vitrandig tapet osv.
Allt är ju en smaksak naturligtvis men personligen tycker jag tycker det låter som lite mycket av det goda, alla delar säkert jättevackra var för sig, men ganska överväldigande tillsammans.

OBS! Bara en personlig fundering, så jag kan mycket väl vara ute och cykla :), men jag skulle fundera på en annan stil på kaklet i första hand, ffa. för att låta valnötsskivorna stiga fram i täten.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.