Hej,

Har läst runt lite på forumet om färgsprutor samt även kikat på Coversprays produkter.

Det finns ju en hel del men jag är inte riktigt säker på vad som passar mig bäst. Jag har en kompressor (max 8bar) så jag tänkte att det kanske kan vara värt att köpa en färgspruta för tryckluft.

Första projektet är att sprutmåla ett våtrum men någon vattenavvisande färg om det går. Det ska tydligen vara värt att lägga lite mer pengar på en spruta då man kanske slipper späda en del färger vilket tydligen också ska ge ett hopplöst resultat.

Alla tips är välkomna!

--Mats
 
Till att börja med finns det ju några olika typer av sprutor, dels de som använder tryckluft, och vad jag förstår också sprider mest färg i luften runt omkring. Sen finns de så kallade HVLP som arbetar med lågt tryck och hög volym som det finns ganska gott om numera, både bosch och b&d har kommit med egna varianter på senare tid, wagner är väl de som är "orginal", vad jag vet. Sen finns proffssprutor som inte använder luft alls, utan sprutar ut färgen bara under tryck, tydligen de bästa.

Jag har testat att köra med tryckluft, och jo, de blir mycket färgdamm överallt. Sen har jag en wagner HVLP. Har inte använt den för liknande jobb som med tryckluften, än, men det känns som den dammar klart mindre på de jobb jag gjort med den.
 
Tack för svar, är alltså alla som man kopplar till kompressor dom som också sprider hopplöst mycket färg i luften, eller finns det vettiga? Tänkte mest på att när jag nu har kompressor vore det kul att skaffa lite prylar till den, fast inte om det är skräp :)

--Mats
 
Aufgedyng skrev:
Tack för svar, är alltså alla som man kopplar till kompressor dom som också sprider hopplöst mycket färg i luften, eller finns det vettiga? Tänkte mest på att när jag nu har kompressor vore det kul att skaffa lite prylar till den, fast inte om det är skräp :)

--Mats
Så har jag förstått det ja, men jag har bara erfarenhet av ett par olika sprutmunstycken själv.

Min kompressor används mest till att pumpa hjul, spikpistoler och renblåsning. Sen finns det ju massvis med verktyg man kan köpa till, om man har en stor nog kompressor.

Å andra sidan kostar ju en färgspruta till kompressorn inte så mycket, så det kanske kan vara värt ett test, men se bara till att vara ute, eller att maskera allt i hela rummet som inte ska målas, vädra ordentligt och används mask.

Å tredje sidan kanske en bra färgspruta som inte dammar kostar en del.
 
Ok, jag ska ändå måla om hela rummet i samma färg så jag testar :)

Tack för råden.
 
Aufgedyng skrev:
Ok, jag ska ändå måla om hela rummet i samma färg så jag testar :)

Tack för råden.
Tänk på golv, tak, dörr och fönsterkarmar, belysningsknappar, taklampa, ja, allt som du inte vill ska få färg på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.