Vi ska renovera i princip alla rum i vårt blivande hus.
Vi ska måla de flesta väggarna och furupanelen i alla taken.

Jag har läst många inlägg angående färgsprutor och var inne på Bauhaus igår och kikade men personalen hade ingen aning hur de fungerade med färgval osv.
Vid sidan om sprutan stod självmatande roller där man bara sätter slangen i färg pytsen och kör.

Kan tillägga att jag har erfarenhet av att lacka med "riktig spruta" och flerkomponentsfärg.

Men vad är smidigast?
Har läst att viskositeten spelar stor roll.
Men ingen skriver vilken färg de användt eller % spädning de hade för den färgen och vad de spädde med.

Roller känns inte som att det täcker panel lika bra i springorna i taket.

Erfarenhet och tips?
 
Rollen kan du glömma, spruta är det enda rätta, om du inte vill måla med pensel.
Gå in till en välsorterad färghandlare och fråga vilken färg du ska ha, samt vilken viskositet det ska vara. De har garanterat svaret.
 
Vilken spruta ska man ha?
En som man fyller på i munstycket eller en som suger ur hinken?
 
Ja ska du måla stora ytor så är ju den bättre som suger ur hink. Ganska dyra att köpa men finns att hyra för en billig peng.
 
MB77 skrev:
Gå in till en välsorterad färghandlare och fråga vilken färg du ska ha, samt vilken viskositet det ska vara. De har garanterat svaret.
Jag var inne i tre olika färgaffärer, och samtliga sa samma sak, "furutak går inte måla med spruta, inte ens vi som kör proffsmaskiner kan det".

Köpte ändå en sprutmaskin för att måla lister med, och givetvis va jag tvungen att testa att kladda lite färg i taket, och det gick alldeles utmärkt!
Det som va lite klurigt va att få till viskositeten, någonstans här på forumet läste jag en rekommendation som fungerade för mig, "någonstans mellan kaffegrädde och filmjölk".

Tyvärr hade jag hunnit måla större delen av taket med roller och pensel innan jag provade med maskinen, men den sista biten av taket var en ren fröjd att måla med sprutmaskin (jag körde med bosch pfs 105).

Glöm inte att täcka allt som du inte vill ha färg på...
 
mikael_thn skrev:
Jag var inne i tre olika färgaffärer, och samtliga sa samma sak, "furutak går inte måla med spruta, inte ens vi som kör proffsmaskiner kan det".
Det var det dummaste jag har hört, varför skulle inte det gå? Motiveringen till det påståendet skulle vara intressant att höra...
 
MB77 skrev:
Det var det dummaste jag har hört, varför skulle inte det gå? Motiveringen till det påståendet skulle vara intressant att höra...
De nämnde att det bildades luftkuddar i springorna som hindrade färgen att gå in ordentligt...
Lustigt också att tre olika företag säger samma sak.
Inte utan att man blir lite konspiratorisk och börjar fundera på att det beror på att de går åt mindre färg tro? :)

Jag har iaf sprutat både billig färg från ett lågprisbolag och någorlunda dyrfärg från de finare hyllorna, kan inte påstå att jag märkt nån större skillnad så länge man fått till viskositeten på färgen. (Den billiga va iof listfärg, och den dyra takfärg.. (billig takfärg provade jag iof att pensla och rolla, jisses sicken skit)).
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Det som kan vara med furutak är att om du kör med dem nya spärrfärgerna tex Caparols Iso trägrund och Alcro panelgrund är att dem är katjon,. Alltså possitivt laddade, så om dem kommer i kontakt med tex en vanlig latex 7 glans väggfärg så får du en reaktion, så när du sprutat med en katjon färg så är rengöring av sprutan av yttersta vikt att det blir ordentligt gjort!
Där kan nog en av anledningarna ligga till att många yrkes inte sprutar med dessa grundfärger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.