Hej

Är sugen på att köpa en liten kompressor för diverse mindre arbeten. Bland det jag tänkt göra är att spruta färg på ex några möbler. Hur funkar de billiga färgsprutorna på ex biltema? Blir det baara kladd, eller blir det ok när man lärt sig tekniken?

Någon med erfarenhet av detta?
 
Jag tror att du istället skall välja en HVLP (High Volume Low Pressure) spruta. Skall du driva den med kompressor så blir den väldigt stor, men det finns varianter som har en separat turbin (egentligen axial kompressor) som genererar flödet.
Wagner W665 och Bosh PFS 105 är det flera som är nöjda med på forumet.
Själv är jag faktiskt på jakt efter en Earlex HV5000 och började läsa på om HVLP sprutor för någon vecka sedan.
 
Redigerat:
Biltemas spruta kan göra ett bra jobb, jag vet inte då jag inte provat. Kompressor behöver inte vara så stor om man inte ska spruta ett flygplan eller en atlantångare, det är mycket ovanligt att m,an håller avtryckaren konstant intryckt. Möbelmålning är mycket att vrida och vända och då hinner en liten kompressor med.

Ett mycket större problem är att man MÅSTE ha en mycket god ventilation eller spruta utomhus, det går även på vintern om man låter torka innomhus (även mindre med flugor och mygg då).

Protte
 
Jag skulle ocksp föredra HVLP spruta.Det blir mindre färgdamm och dessutom sparar det färg.Jag har 3 st lågtryckssprutor med kompressor som jag målar med så fort man får chans:).Om man ska färgsprutan till snickeri så skulle jag nog titta efter en turbinspruta som hecke nämner..Den alstrar ganska lite med färgdamm så då är det problemet ur världen.En kompressordriven spruta ger betydligt mer färgdamm.Jag var på demonstration på wagners turbinsprutor,där stod man ute i affären och sprutade.Enda nackdelen är att man inte får den riktiga ytfinish som man vill ha på en bil tex.. / Mats
 
Jag har biltemas blå färgspruta och den funkar kanonbra!
Jag har lackat 2 bilar, 4 alufälgar + lite annat och den är lättanvänd och ger bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.