Vårt hus har en krypgrund av natursten, egentligen vackert strimmig i rött och svart, men tyvärr är den alldeles nedstänkt med vit linoljefärg! Färgen har nog suttit några år och visar inga tecken på att nötas bort av väder och vind. :(

Vi har provat att ta på lack- och färgborttagning som skulle sitta en stund och mjuka upp färgen, men det hände inte mycket... Det går inte att skrapa eftersom stenytan är ojämn. Antar att det måste lösas upp såpass att man kan skrubba eller tvätta bort resterna...

Någon som har något tips?
 
Blästring? Men det lär ju ta på ytan runt omkring.
 
Ja just det, har faktiskt funderat på blästring! Men vet ju inte riktigt hur mycket det sliter på stenen... Man skulle iofs kunna prova på något mindre ställe först.

Sedan förknippar jag blästring mest med rost och billack, ganska hårda spröda saker. En del av färgdropparna är tjocka och något mjuka och sega. Fungerar det att blästra bort sådant också?

Har även funderat på sådan där speedheater som jag läst ska vara så bra för att lossa färg, men då är det väl också tänkt att man ska skrapa efteråt...
 
Värmepistol är inte så dåligt det heller. Men kanske bättre mot trä.
 
Stålborste kanske kan funka?
 
Tack för tipsen!

Stålborste och bläster har vi ju liggande hemma och blästersand är införskaffad, så jag får försöka med det till att börja med. Går inte det får jag väl testa vidare...

Återkommer med facit när jag förhoppningsvis lyckats!
 
Blästring kommer göra stenytan helmatt.
 
Du säger att stenen är "vackert strimmig i rött och svart", det kommer du förstöra med blästring.
Använd istället natronlut, (natriumhydroxid och vatten) det löser upp färgen. Om du har svårt att hitta koncentrerad lut kan du ta vanlig "propplösare" som du hittar i butiken. Propplösare brukar innehålla natriumhydroxid, titta på innehållsdeklarationen så att du får rätt typ.
 
  • Gilla
Herman1986
  • Laddar…
Riktigt fet såpa? Linoljesåpa löser upp den mesta färgen är min erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.