Bor i en stadsvilla byggd -23. Fasaden är putsad (ej original) i en ljusgul färg som vi kanske inte är helt nöjda med men kommer ändå vara kvar ett tag till, sockeln är grå, spröjs och snickerier vita. I samband med en renovering på 90-talet har huset blivit lite, vad ska man kalla det, moderniserat med en sorts villastil som inte passar vårt hus, bland annat är snickerierna kring entrén och ett stort plank som omgärdar den upphöjda terassen laserat i någon väldigt trist mörkbrun färg. Även golvet på terassen är mörkbrunt laserat. Vi vill tona ner "elegansen" som vi antar att de gamla ägarna var ute efter med att måla de snickerier som går i någon kulör, frågan är bara vilken kulör man ska välja??

Vitt eller gult tycker jag känns rätt tråkigt. Däremot har jag funderat på pärlgrått, lindblomsgrön eller (motsv) ljus faluröd, kan även tänka mig lavendelgrått/blått. Jag vill gärna kunna följa upp färgen på andra ställen i trädgården. Samtidigigt hade jag tänkt mig vita utemöbler men det är kanske inte nödvändigt. Tycker dock att vita utemöbler mot ett rött plank ser lite för bjärt ut, däremot är rött väldigt snyggt mot grönska och gör sig bra på vintern. Vi måste nog som sagt behålla det mörkbruna golvet på terassen ett tag till och frågan är om det är så snyggt med röda möbler mot det mörka golvet och mot ett rött plank? Grönt är också väldigt fint men blir kanske lite mesigt mot det ljusgula på fasaden. Grått eller lavendelblått kan också bli fint men känns också lite mesigt, skulle gärna vilja ha något klarare. Men kanske blir det bättre så länge vi måste behålla det där nedra mörklaserade golvet. För det går väl inte att ljusa upp ett trägolv ute utan att måla och ett målat golv känns lite knepigt utomhus. Eller?
 
Engelskt rött och kromoxid grönt var vanliga fönsterfärger på 20-talet, det kanske kan vara något. Men funderar ni på att ändra kulören på fasaden tycker jag att ni borde ta ett helhetsgrepp och ta med det i planeringen nu redan. Själv tycker jag det är vackert o stilrent med vita staket (så länge det är vitt). Prata gärna med länsmuseet om färgsättning, dom har lokal kunskap om där du bor.
 
Engelskt rött skulle kunna funka. Kromoxid känns lite för mörkt.
Problemet med helhetsgreppet är att fasaden i nuvarande färg och skick förmodligen håller en 10 år till vilket gör att det blir väldigt svårt att bestämma sig för ett grepp nu. Men jag skulle kunna tänka mig en mer ockragul kulör på fasaden, eller en ljusare vit nyans med mörkare snickerier och fönster, tex åt kromoxid. Hur man än gör så lär det vara dags att måla om planket ändå när det är dags att ta tag i fasaden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.