Jag har tänkt fräscha upp vårt kök lite men funderar på färgsättning & färg.
Fick [Bild 1] av färgbutiker för att måla insidan av skåpen. Ska tydligen hålla bra. Men målar jag då också de synliga delarna på stommarna med samma? Kanske även luckorna? (Ska byta handtag). Väggen - rekommendationen i var Beckers S 0502-Y50R pga tapet i angränsande hall (Falsterbo II Lilacs) men jag är rädd att den är lite nikotinfärgad. Till dörrposter & lister har jag Beckers Scotte Snickerfärg Vit. Blir det ytterligare någon vit nyans...? Jag är totalförvirrad & tacksam för hjälp
 
  • En burk Beckers Symfoni halvblank lackfärg närbildspresenterad på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök i behov av renovering med furugolv, vita köksskåp och tapetserade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök före renovering med trägolv, vita köksskåp och beige vägg UserDefaults
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
C CGR skrev:
Men målar jag då också de synliga delarna på stommarna med samma?
Det är väl enklast, så vitt jag kan se ser man inte stommarna när dörrarna är stängda.

C CGR skrev:
Väggen - rekommendationen i var Beckers S 0502-Y50R pga tapet i angränsande hall (Falsterbo II Lilacs) men jag är rädd att den är lite nikotinfärgad.
Med tanke på hur mycket annat som går åt det gula hållet (golv, bänkskiva) så är det nog ingen större risk. Men kan ju vara bra att kolla upp vilken färg det är på golvsocklar och foder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl enklast, så vitt jag kan se ser man inte stommarna när dörrarna är stängda.


Med tanke på hur mycket annat som går åt det gula hållet (golv, bänkskiva) så är det nog ingen större risk. Men kan ju vara bra att kolla upp vilken färg det är på golvsocklar och foder.
Man ser stommarna men tycks vara ”standardvit”. Bänkskivan tänkte jag nog byta & måla golvsocklar & foder i Scotte snickerifärg.
 
BirgitS
Du bör nog ta reda på vad för sorts vit det är i den snickerifärgen. Om den är neutralvit i stället för traditionellt stockholmsvit (äggskal, antikvit) så kan det bli konstigt med en lätt tonad vägg. Men i så fall kommer väl väggen mer se ut att vara tonad i orange än i gult eftersom det är Y50R.
 
Jo den är helvit, inte antik/Stockholm. Kan jag då ta lackfärgen på stommar & köksluckor (dvs också helvitt)? Och så snarare någon ton som drar åt rosa på väggen för att matcha lilacs-tapeten?
 
BirgitS
Helvit är också ett konstigt begrepp. Du bör fråga om dess NCS-koden, liksom för den färgen du tänkt måla skåpen i.

Du kan ta med en bit tapet till en färgaffär för att få bakgrundsfärgen avläst och sen välja en svag brytning åt samma håll. Men en svagt rosa vägg kan göra att neutralvita (0500-N) färger upplevs som svagt gröna eftersom ögat är mycket bättre på att uppfatta skillnader än absoluta färger. Har man ett rum med mycket Stockholmsvitt (alltså gultonat) och inför något litet som är neutralvitt så kommer det neutralvita att se blått ut och det Stockholmsvita rent vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.