Vi håller på att måla husen på gården. Samtliga med Falu ljus. Men hur ska vi göra med knutar, vindskivor, foder och fönster? Just nu är alla detaljer vita. Riktigt, riktigt vita och jag tycker inte att det ser bra ut, men jag är osäker på hur de ska målas annars.

Gården är från slutet av 1800-talet. Ett litet hemman, varken torp eller stor bondgård. Bostadshuset är en för regionen (Höga kusten) typisk korsbyggnad med ett enkelt uttryck. Ingen snickarglädje eller andra finesser.

Vad tycker ni att man ska välja för färger?
 
Vi sitter i samma funderingar - och falu ljus kommer det att bli (huset är från 1913). Knutarna är under diskussion men en vit med umbra så den blir lite lagom gråtonad är fin. Sedan vill jag ha ockragula detaljer - spröjs och dörrar, men sambon säger gröna dörrar och vit/umbra spröjs.

Gysinge har ju många bra combos i sin katalog - ta en titt i den om du har den!
 
När man hittar exempel på det sena 1800-talets färgsättning så handlar det ofta om grosshandlarvillor och tjusiga sommarhus i schwizerstil, även i Gysinges katalog. Det är helt fel för oss. De lokala exempel som jag hittat är antingen för gamla eller för påkostade (med annan färg än rödfärg). Jag funderar också på ockragult, men är osäker på om det bli rätt. Den ursprungliga parytterdörren har varit gul, men jag vet inte om det är originalfärgen.
Hur mycket umbra tänker du bryta med?

Det börjar bli bråttom att bestämma sig!
 
Fasad: 100 % Falu ljus
Knutar, Fönsterfoder, dörrfoder : 5% Grön umbra
Dörrar: 100% gulockra alt. 100% kromoxidgrön
Spröjs: 5% grön umbra men gulockra eller engelsk rött är på tal (givet att vi då istället tar en falu gul på fasaden alternativt linolja 7% gulockra, med engelsk röda dörrar alternativt den parkgröna (kromoxidgrön).

Titta i gysinges katalog på 1750-1800 så ser du hur vi tänkt oss ;-)
 
Jag håller på din sambo Angelven, vita spröjs och grön dörr. :)

Färger är förjädra svårt att besluta, tycker det tar överlägset mest tid och kraft i anspråk jämfört med alla andra tusen beslut man måste ta. Bäst är ju att titta runt lokalt, så har vi gjort vad gäller färger utvändigt. Annars tycker jag att "så renoveras torp och gårdar" ger ganska bra vägledning med ett fint färguppslag. Vad gäller ytterdörr så tror vi att det blir något åt gulbrunt, alternativt mörkt brun, både färgerna finns med bland de fem som vi skrapat fram.
 
Jo, färgsättning är bland det värsta och samtidigt roligaste som finns. Ibland har jag målat vitt, i väntan på att jag ska bestämma mig. Problemet är att om man målat 30 kvm pärlspont så är man inte så sugen på att måla om samma yta bara för att man kommit på en bra kulör. Det gäller att ha bestämt sig innan.

Jag tror jag ska prova 5% umbra till knutar, foder och vindskivor, men fönstren vet jag inte hur jag ska måla. Pardörrarna har som sagt gul färg under den nya gröna. Om den gula färgen verkar vara original, är det då givet att välja samma gula (ockra) till både fönsterbågar och dörrar? Eller gul dörr + alla detaljer i vitt bruten med grön umbra?
 
Smaken är ju som baken, men jag har lite svårt för fönster i gula men kanske ffa röda nyanser. Inte ofta det blir snyggt. Grått eller grönt tycker jag funkar bättre, elelr vitt så klart.

Vill du ha dörren gul så skulle inte jag välja röda fönster, känns väl spretigt och kulört. I så fall gult om du måste färgade fönster, men jag skulle välja vitt/grått.
 
Jag gillar gult! Men jag gillar iofs de flesta färger. Min fundering gäller mest vad som passar bäst ihop med huset. Ska man vara säker så gäller alltså gul dörr + alla detaljer och fönsterbågar i vitt med lite umbra. Tråkigt, men det kanske blir bäst. Jag hoppas att byggnadsantikvarien som eventuellt skulle komma förbi, hör av sig snart!
 
Kul, berätta vad han säger!
 
Jag har gulockragula fönster o dörrar med karmar i engelskt rött (huset är vitt). Såg glatt och trevligt ut när det var nymålat, men som det ju är med linoljefärg så bleknar färgen, och då blir det gula mera beige. På avstånd ser det nästan ut som om man inte alls har målat fönstrena. En annan nackdel är att minsta lilla mögelprick syns. Med andra ord målningen ser snabbt solkig ut. Funderar nu på att måla om och ha hela fönstrena i rött. Däremot kanske jag behåller dörrarna gula för att det ska bryta av.

Anledningen till att det blev gula dörrar o fönster var att det var så det understa färglagret såg ut. Så jag utgick från att det var originalfärgen. Sedan läste jag någonstans att vissa målare förr använde gulockra som grundmålning, och i så fall har jag ju blivit lurad................. Är det någon annan som har hört att gulockra skulle ha använts som grundfärg? Och i så fall varför?
 
Redigerat:
Jag har bestämt mig för att inte måla fönstren i avvikande färg. Gult är fint, men det gör sig nog bäst på fönster med smala spröjs. På mina ser det nog konstigt ut.

Att gulockra skulle ha använts till grundfärg är nog fullt möjligt eftersom det har varit ett relativt billigt pigment. Under slutet av 1800-talet blev det populärt med släta ytor, så då kunde man måla flera lager grundfärg som sedan slipades. Men under vitt på fönster vet jag inte, det var nog vanligare på möbler (fast jag vet inte, det här är bara vad jag tycker verkar logiskt).
Att skrapa fram färg är lurigt, det har varit ganska vanligt att använda ett billigare pigment både som grund och för att påverka slutkulören, så man kan lätt få fel uppfattning om hur det har sett ut.
 
Jag skulle valt någon färg anan än vit om gården var äldre än 1900tal (det var då man började med vitt).

Grått, gulockra och grönt bl.a. är traditionella färger
 
Jag tror modet med mycket vitt kom något tidigare än 1900. Har pratat med byggnadsantikvarien idag och hon trodde på brutet vitt till allt inklusive vindskivor (utom dörren, förstås) , alternativt gulockra på fönsterbågar (men jag tror mina fönster är av fel modell för det). Grönt tyckte hon inte och jag är benägen att hålla med.
 
Karakorum skrev:
Att gulockra skulle ha använts till grundfärg är nog fullt möjligt eftersom det har varit ett relativt billigt pigment. .
Så fick jag det förklarat. Tyckte det var ett mysterium varför man just valde gult i så fall.

Karakorum skrev:
Under slutet av 1800-talet blev det populärt med släta ytor, så då kunde man måla flera lager grundfärg som sedan slipades. Men under vitt på fönster vet jag inte, det var nog vanligare på möbler .
Fast i mitt fall så var det inte under vitt, utan de olika färglager som fanns över det gula var röda (för att så småningom övergå till 70-talsbrunt) . På utsidan i alla fall. På insidan av fönstret var det gult som grund och sedan olika lager av vitt. Fast det gula skulle kunna ha varit underlag till någon slags ådringsmålning, samma som finns på dörrar o lister..........

Jag lär väl aldrig få veta hur det ursprungligen sett ut, men det är en intressant tanke att om det gula var en grundfärg, så kan jag med gott samvete och utan kulturhistoriska skrupler måla fönstrena röda.;)
 
När ni skriver att ni tänker bryta den vita färgen med t.ex. 5% grön umbra - hur räknar ni ut det då? Är inte färgpigmenten i pulverform och färgen i flytande, med vikt- resp. volymmått som följd? Eller räknar ni helt enkelt med att färgen är 1000 ml och således borde den gröna umbran bli 50 ml? (900 resp. 45 ml om man räknar med att den vita 1-liters linoljan från Gysinge innehåller 0,9 L). Nu när jag skriver ut det såhär verkar det ju uppenbart att det är så man gör, men jag postar frågan ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.