Jag skall byta ut en äldre (18 år) fristående 3-fas spis/ugn. Det är dock gamla färger på bläcken i husets väggkontakt (se bild). Kan jag utgå från att det bara är att sätta i den nya spis/ugnens trefaskontakt? Tackar!
 
  • Gamla 3-fas väggkontakt med färgkodade kablar för spis/ugn i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att mäta är att veta.
 
  • Gilla
Necatour och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Att mäta är att veta.
Tack, jag vet... men är man inte elektriker så är inte mätning heller något jag skulle lita på. Man hade ju kunnat hoppas på att det fanns någon standard för placeringen av olika faser etc på kontakten? Det satt ju en spis på platsen tidigare.
 
Man kan alltid utgår ifrån att röd är jord i gamla anläggningar. Eller gulgrön eller om den var slut så tog man ibland blå.
Men nästan aldrig svart.
Och nollan är alltid blå utom när den är gulgrön med blå tejp som är lindad runt ledarna.
Men tänk på att tejpen kan ha trillat bort.
När jag tänker på de så är fasen ibland röd....

Allt ovan är tyvärr ett skämt. Och beskriver bara hur fel de kan bli i en gammal installation

Nä men skämt o sido som redan skrivits. Så kan man aldrig veta vad som är vad I en gammal installation. Det är mer gissningar.
Säker man här i forumet så finns det otaliga trådar om just fel färger. Fel sammankopplingar.
Ju äldre anläggning ju större risk oftast
I en ny installation är det lite lättare att se om de ser uppenbart fel ut.
Men man mäter alltid eller följer ledningarna innan man börjar.

Så följdfrågan är om du har en multimeter. Och lägg gärna in en bild på var detta uttag är inkopplat.
Att bara mäta kan även de ge felaktiga indikationer
Säkrast är att verkligen följa ledningen hela vägen så den inte blir uppdelad någonstans med alla möjliga konstiga påhitt
 
Redigerat:
  • Gilla
Necatour
  • Laddar…
fasernas placering har inte så stor betydelse om nollan o jorden sitter rätt i uttaget
 
  • Gilla
Necatour
  • Laddar…
Jorden hittar Du troligen genom att mäta från gamla spisens metalldelar till EN av tåtarna i kabeln, som gick till kontakten i din bild.

Det ska vara i princip noll ohm.
Eller en summer ska ljuda.

Då har du identifierat skyddsjord.

Ingen av de andra tåtarna ska ge samma resultat.
 
  • Gilla
Necatour
  • Laddar…
N Necatour skrev:
Tack, jag vet... men är man inte elektriker så är inte mätning heller något jag skulle lita på. Man hade ju kunnat hoppas på att det fanns någon standard för placeringen av olika faser etc på kontakten? Det satt ju en spis på platsen tidigare.
I normala fall skall nollan sitta kl 10 och jorden i mitten. Faserna placering är oviktig förutom i de fall man har häll med separat ugn, då vill man ha dem på olika faser.

Men som skrivs ovan, det går inte att vara helt säker utan att mäta. Det vill också till att nollan (och jorden) är inkopplade i andra änden, det är ännu svårare att veta utan att mäta.
 
  • Gilla
Necatour
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Man kan alltid utgår ifrån att röd är jord i gamla anläggningar. Eller gulgrön eller om den var slut så tog man ibland blå.
Men nästan aldrig svart.
Och nollan är alltid blå utom när den är gulgrön med blå tejp som är lindad runt ledarna.
Men tänk på att tejpen kan ha trillat bort....
Allt ovan är tyvärr ett skämt. Och beskriver bara hur fel de kan bli i en gammal installation

Nä men skämt o sido som redan skrivits. Så kan man aldrig veta vad som är vad I en gammal installation. Det är mer gissningar.
I en ny installation är det lite lättare att se om de ser uppenbart fel ut.
Men man mäter alltid eller följer ledningarna innan man börjar.

Så följdfrågan är om du har en multimeter. Och lägg gärna in en bild på var detta uttag är inkopplat.
Att bara mäta kan även de ge felaktiga indikationer
Säkrast är att verkligen följa ledningen hela vägen så den inte blir uppdelad någonstans med alla möjliga konstiga påhitt
Tackar 🙂 Kontakten sitter i mitt kök där det tidigare satt en trefasspis. Tyvärr kommer jag dock inte ihåg om vi bara satte i proppen förra gången eller om en elektriker trixade med kabeln. Jag har en multimeter och har bra koll på vanlig hushållsel, men har inte pillat med trefas tidigare.
 
N Necatour skrev:
Tackar 🙂 Kontakten sitter i mitt kök där det tidigare satt en trefasspis. Tyvärr kommer jag dock inte ihåg om vi bara satte i proppen förra gången eller om en elektriker trixade med kabeln. Jag har en multimeter och har bra koll på vanlig hushållsel, men har inte pillat med trefas tidigare.
Jag tänker mer var den sitter inkopplad i centralen
 
zarkov zarkov skrev:
I normala fall skall nollan sitta kl 10 och jorden i mitten. Faserna placering är oviktig förutom i de fall man har häll med separat ugn, då vill man ha dem på olika faser.

Men som skrivs ovan, det går inte att vara helt säker utan att mäta. Det vill också till att nollan (och jorden) är inkopplade i andra änden, det är ännu svårare att veta utan att mäta.
Tack! Jag skall mäta. Hoppas att röd är skyddsjord och nollan borde vara blå då...
 
N Necatour skrev:
Tack, jag vet... men är man inte elektriker så är inte mätning heller något jag skulle lita på. Man hade ju kunnat hoppas på att det fanns någon standard för placeringen av olika faser etc på kontakten? Det satt ju en spis på platsen tidigare.
N Necatour skrev:
Tackar 🙂 Kontakten sitter i mitt kök där det tidigare satt en trefasspis. Tyvärr kommer jag dock inte ihåg om vi bara satte i proppen förra gången eller om en elektriker trixade med kabeln. Jag har en multimeter och har bra koll på vanlig hushållsel, men har inte pillat med trefas tidigare.
Du kan använda ditt instrument för en enkel kontroll av uttaget som bedömt av din bild och att det använts tidigare med stor säkerhet redan kan sägas vara ok kopplat. Jorden är dubblerad med både biledaren (den oisolerade) och röda anslutna det är det viktigaste och du kan använda den som referens för mätning mot de tre som följer medurs som ska vara faser och ge runt 230 VAC. I nästa steg mäter du mot den blå och samma tre som tidigare och då ska du också få liknande resultat.

Det är lite onödigt att det målas upp som närmast regel att det skulle vara något fel på kopplingen när det ser ut som på din bild det är inte särskilt sannolikt och gör du mätningen och får väntat resultat kan du vara lugn. Om du kollar på ev märkning för din gamla spis och kommer fram till sk elementspänning 220-230 V kan du vara ytterligare lugnad tom utan mätning men den är bra för att konstatera att jorden troligen är funktionell.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag tänker mer var den sitter inkopplad i centralen
Sitter på tre olika automatsäkringar. Svart, gul, vit från vänster. Röd sitter på plinten med all jord.
 
  • Elcentral med tre automatsäkringar och flera färgade kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med svarta, gula och vita kablar anslutna till automatsäkringar, och en röd kabel till jordplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan använda ditt instrument för en enkel kontroll av uttaget som bedömt av din bild och att det använts tidigare med stor säkerhet redan kan sägas vara ok kopplat. Jorden är dubblerad med både biledaren (den oisolerade och röda) anslutna det är det viktigaste och du kan använda den som referens för mätning mot de tre som följer medurs som ska vara faser och ge runt 230 VAC. I nästa steg mäter du mot den blå och samma tre som tidigare och då ska du också få liknande resultat.

Det är lite onödigt att det målas upp som närmast regel att det skulle vara något fel på kopplingen när det ser ut som på din bild det är inte särskilt sannolikt och gör du mätningen och får väntat resultat kan du vara lugn.
Tack. Mäter och kollar...
 
Då har du väl en färg kvar. Nollan.

Kolla vilken i kabeln som går till nollskenani centralen.
 
H Hybro skrev:
Jorden hittar Du troligen genom att mäta från gamla spisens metalldelar till EN av tåtarna i kabeln, som gick till kontakten i din bild.

Det ska vara i princip noll ohm.
Eller en summer ska ljuda.

Då har du identifierat skyddsjord.

Ingen av de andra tåtarna ska ge samma resultat.
Tyvärr såldes den gamla spisen innan jag började kolla på ny... 😑
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.