Hej!
Vi håller på att renovera ett 30-talshus och har precis beställt Ikeas kök med Duvbo-luckor i gråvitt. Då vi behöver lämna in en hylla för lackering i samma kulör hade jag blivit jätteglad om någon kände till färgkoden. Ikeas kundtjänst kunde inte hjälpa mig, och jag läste ett inlägg här på forumet att inte ens de som lackerar luckorna känner till den.

Vår målare kan göra en analys av en befintlig lucka och ta fram rätt kulör men vi har dessvärre inte tillgång till luckorna än. Och jag tror inte att Ikea uppskattar om jag "lånar" en bit av deras utställningskök....... ;)

Någon som känner till färgkoden?
 
Låna en NCS färgkarta i er färgbutik över helgen och kör till IKEA med den. Skulle tro att NCS nummret är ca S 1002-Y
Anders
 
Hmm, det hade jag faktiskt inte tänkt på...... Tack för tipset!
 
Hej!
Vi funderar på att göra vårt nya kök med just Duvbo Gråvit. Hur har det gått? Har du några bilder? Fick ni tag på färgkoden?
/Jonas
 
Å - jag vill också veta! Ska sätta in Duvbo i sommarstugan och tänkte måla till lite "gammaldags" lister.
 
bump.

finns det ingen som vet färgkoden?
 
Ta med en lucka till färgaffären. Stora färgbutiker har ofta en spektrofotometer som läser av NCS-koden på exempelvis en kökslucka. Du får garanterat rätt NCS-kod på detta sätt.
En liten varning när det gäller IKEA och förväntade NCS-koder. Det brukar skilja ganska mycket på olika produktionsserier av samma kökslucka.
Så det säkraste är att mäta in den aktuella luckan i färgaffärn
 
Har försökt med liknande när jag ville måla lillgrabbens säng och hylla för att matcha Mammut serie från Ikea. Jag var i kontakt med både kundtjänst och försök med insider. Men ikea kör med eget ej public färgstandardsystem så det finns ingen RAL eller NCS information.
Knepigt med tanke på att inredare knappast då kan vara så intresserad av att jobba med Ikea?

Det är bara att ta med en karta till IKEA eller en lucka till färgbutiken.
 
Anders_S skrev:
Låna en NCS färgkarta i er färgbutik över helgen och kör till IKEA med den. Skulle tro att NCS nummret är ca S 1002-Y
Anders
Nja...jag målade mitt kök i S1002-Y och jag tycker att Duvbo ser mer beige-aktig ut. Men jag kan ha fel, det är ett tag sen jag såg Duvbo IRL och bilder kan man ju inte lita på.

Vill också påpeka att även om ni får rätt NCS-kod så tror jag också att det är viktigt att ni får ungefär samma glans för att man ska uppleva att det matchar.
 
Tjenare,
Jag lade in färgkoden på tråden om Duverum som ju är föregångaren.
Här kommer den i denna tråd också:
S2005-Y30R

/niax
 
Tror det är glans 20 också, fick både färgkod och glanstal från ett IKEA-varuhus ifjol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.