Hej elexperter :)

Jag undrar ifall den "grej" jag skulle vilja ha ens existerar (annat än i min fantasi). Jag har försökt googla men har kanske missat just det där sökordet som hade kunnat ge mig svar.

"Grejen" jag efterlyser är en slags färgkänslig strömbrytare,
Tänk er en vanlig av/på-knapp men kan finna på tex sladden till en bordslampa, men min tänkta "grej" har istället någon slags ljus- och färgkänslig receptor som vet att den ska släppa på ström om den träffas av en viss färg och ska strypa strömmen om den träffas av en annan färg.



Om det fortfarande snurrar runt frågetecken i era huvuden så kan jag förklara hur jag rent praktiskt hade tänkt använda "grejen":

När min DVR är avstängd lyser på/av knappen med ett starkt rött sken och när den är påslagen lyser knappen med ett starkt blått sken.

Nu ska DVR:en få ett nytt hem i ett stängt skåp. DVR:en spyr ut rättså mycket varm luft när den är påslagen så jag behöver bygga in en fläkt på baksidan av det stängda skåpet.

Då hade det varit praktiskt att slippa slå på och av fläkten för hand varenda gång DVR:en används. Inte helt överraskande spelar den ju även ofta in när jag inte är hemma :)

Hade jag då kunnat fästa den här "grejen"/färgkänsliga receptorn framför DVR:ens av/på-knapp hade jag kunnat lämna fläkten åt sitt öde, trygg i vetskapen att den går igång och stängs av när den ska.



Ok, tack för att ni orkade läsa mitt svammel.
Och tack på förhand för eventuell hjälp.
Vänliga hälsningar
//andii
 
Det finns ju andra sätt att lösa det på också. Så här direkt kommer jag på två sätt:

1. Ett grenuttag med master/slave-funktion där DVR:en är master och fläkten slav. När DVR:en går igång och drar mer ström så reagerar master/slave-uttaget och slår på ström till fläkten.

2. En termostatstyrd fläkt.
 
Förstår vad du är ute efter och det finns nog, men då som komponent som man själv får ansluta till lämplig krets. En enklare variant är väl att låta DVR:ens nätsladd sitta i en master/slave skarvdosa som slår av och på de övriga utagen beroende på masteruttagets effektförbrukning Klippt från energimyndighetens hemsida:
"Master/slave - stänger av all kringutrustning
En grenkontakt med så kallad master/slave fungerar så att den apparat som sitter i master-uttaget styr de apparater som sitter i slave-uttagen. När du stänger av t ex en dator som sitter i master-uttaget, stängs automatiskt skärm, skrivare, scanner och all annan utrustning som sitter i slave-uttagen av. Fördelen är att du slipper stänga av varje apparat för sig, men datorn/hårddisken i master-uttaget kommer att stå i standby. Dessa grenkontakter drar själva en del energi. Kolla upp så att grenkontakten inte drar lika mycket eller mer el än apparaterna som är kopplade till den."
 
C
3. Leta rätt på nån slags plint inne i DVRen som det är spänning på när den är på och inte när den är av, och således koppla ett relä där, som får driva fläkten..

Men det kanske är för komplicerat? :p
 
it-snubben han före! :) prylen vi pratar om finns på klasse med art.nr 36-1065
 
C
Tigger skrev:
Fördelen är att du slipper stänga av varje apparat för sig, men datorn/hårddisken i master-uttaget kommer att stå i standby.
Menar du att energimyndigheten med berått mod kallar en dator för "hårddisk"?!
 
Slog dig med 1 minut :)
 
cheetah1 skrev:
3. Leta rätt på nån slags plint inne i DVRen som det är spänning på när den är på och inte när den är av, och således koppla ett relä där, som får driva fläkten..

Men det kanske är för komplicerat? :p
Om DVR:en har USB-kontakt, inte helt ovanligt, så finns den "plinten" redan i form av +5v matning till USB-enheter.
 
Redigerat:
Tack för svaren!
Ibland är det svårt att inse att man utvecklat ett kraftigt tunnelseende i jakten på problemets lösning, så jag är tacksam för att ni vidgade mina vyer :)

Hehe, tydligen hade jag stirrat mig helt blind på det här med färgskiftningar när jag istället kunde ha tänkt på tex tempskillnader. En termostat eller tempstyrd fläkt är ju rättså mycket enklare att hosta upp än den där "grejen" jag yrade om.

Problemet med en tempstyrd fläkt är ju att den alltid är igång, den går väl bara ner i varv när tempen går under ett visst värde, stänger aldrig av sig helt?

Master/slave-dosan lät ju också bra, frågan är bara hur jag ska koppla en 12volts-fläkt till en sådan? (Jo, jag vet att det finns 230Volts-fläktar men de är fruktansvärt högljudda även när man "varvar ner" dom, tyvärr).

Bästa lösningen hade ju varit det som cheetah1 och it-snubben föreslår, men efter att ha läst på om vad ett relä är (ja, så sorgligt okunnig är jag) så vete katten om jag bör försöka ens.

//andii
 
andii skrev:
Problemet med en tempstyrd fläkt är ju att den alltid är igång, den går väl bara ner i varv när tempen går under ett visst värde, stänger aldrig av sig helt?
Jodå, det finns bägge varianterna. En enkel on/off-termostat är också den billigare lösningen.

andii skrev:
Master/slave-dosan lät ju också bra, frågan är bara hur jag ska koppla en 12volts-fläkt till en sådan? (Jo, jag vet att det finns 230Volts-fläktar men de är fruktansvärt högljudda även när man "varvar ner" dom, tyvärr).
12-voltsfläkten ska väl drivas av en transformator från 230v?
 
It-snubben: Jag borde kanske ha skrivit att jag tänkte köra med datorfläktar via 12v blybatteri. Ju färre sladdar som måste dras in och ut ur skåpet desto gladare blir jag (tar hellre jobbet att gömma sladdar inne i skåpet) :)

Du råkar inte ha en länk till en smidig fläkt med on/off-termostat? Har försökt googla men hittar bara industrifläktar odyl.

Annars hittade jag den här termostaten på Kjell: http://www.kjell.com/?item=87595&path=
Ska jag nog få att funka.
 
Cheetah1: Ja det verkar inte bättre! :)
 
C
andii skrev:
It-snubben: Jag borde kanske ha skrivit att jag tänkte köra med datorfläktar via 12v blybatteri.
Skojar du? Hur ska du ladda batteriet då? Nej, det är nog avsevärt enklare att köpa en enkel transformator som ger 12V DC och sätta i närmaste uttag.
 
En vanlig ljusstyrd brytare, med ett rött eller blått filter (beroende på om den är aktiv när det är mörkt eller ljust) framför skulle lösa problemet. Om du tex vill att den ska reagera på rött så sätter du ett rött filter, då kommer den inte att se blått ljus.

Enkelt, och du behöver inte effa upp någon garanti genom att öppna saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.