Vi har en jordfelsbrytare för förbrukare i garaget. Det är ett litet villagarage. Det finns inga värmepumpar eller stora förbrukare, bara fasadbelysning(LED), elektrisk garageport, några taklampor. Se foto jordfelsbrytaren då den är i normalläge, dvs allt är som det ska vara.
Jordfelsbrytare i villagarage med röd markering i normalläge och testknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den visar alltså röd färgmarkering i normalläge. Ska det verkligen vara så?

Vi testade att mellan fas och jord lägga ett motstånd på 4,7 kOhm(blir 49 mA) för att se om den löser ut, och det gör den, då blir färgen grön.

Vi testade även ett motstånd på 10 kOhm(blir 23,2 mA), och den löser även då ut.
Den ska då egentligen inte lösa ut, utan först vid 30 mA.

Det finns även en testknapp, och då vid tryckning löser den klar också ut.
 
Redigerat:
Ja röd är tillslagen och grön är frånkopplad på ABB produkter.
30mA är max tillåten ström innan den ska lösa ut.
dvs den ska lösa ut före 30mA uppnås.
23,2mA är ok enligt min mening.

har du vid testet haft resterande anläggning frånkopplad? du kan ha läckströmmar som ska läggas till din skapade felström. Vissa saker med elektronik har avstörningsfilter som ibland är kopplade till jord, och skapar små läckströmmar.

jag testar jordfelsbyrare med att stega upp felströmmen med 1mA eller 5mA i taget. för att få utlösningsströmmen. har dock utrustning för detta.
sedan för att testa utlösningstiden så testar jag vid 30mA och 45mA

Ps. ABB hade probem ett tag med just JFB:er i F202 & F204 sortimentet förut, men det var så att de inte löste vid märkström och ibland löste de inte ut alls.
 
Redigerat:
Du låter ana att det för annat fabrikat på jordfelsbrytare kan vara annan färg än grönt vid normalläge.
 
Nej, det är färger enligt standard så ingen skillnad mellan fabrikat. Är en indikering som ska visa fara-tillslagen-spänningssatt med röd och säkert läge-bruten-spänningslöst med grön. Gjort som så kallat positiv kontaktlägesindikering så vippans position är betydelselöst färgade fältet visar kontakternas fysiska läge oavsett vid ev fel i mekanismen.
 
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Nej jag kopplade inte bort några grupper eller någonting vid testet med motstånd. Det kan klart vara något som leder över till jord, än strömen genom test-motståndet.
 
Jag kanske formulerade det lite klumpigt, det är precis som GK100 skriver.
färgerna är enligt standard. Röd=farligt
och ska visa kontakternas verkliga läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.