Hej alla ni hjälpsamma på detta förträffliga forum!!
Jag behöver tips på färgkoder på en varmgrå färg som kan passa i vårt nya kök (handgjorda spegelluckor). Den får absolut inte se gul eller brun ut, bara varm om ni förstår. Provmålade med S 1500-N, som var snygg på färgkartan, men alldeles för kall i verkligheten.

I köksdelen får väggarna pärlspont ända till taket. Jag vill att den ska vara ljusare än luckorna. Kom gärna med matchande förslag.

Matdelen får bröstpanel med tapetserad eller målad vägg, förslag?

Funderar på en avvikande färg på lister och foder som kommer igen i ev tapet. Engelsk röd kanske, eller dalablå :-/

Som ni märker behöver jag hjälp!!!
 
Här kommer mitt förslag, om du var nöjd med 'mörkheten' hos 1500-N på luckorna så prova 1502-Y (jag har sagt det hundratals gånger men säger det igen.... xxoo-N blir i princip alltid kall och 'blå-lila' om man har bra dagsljus... det måste vara lite gult i, om det ska se neutralt varmgrått ut *IRL*)

På väggarna 1002-Y, utan tvekan... ;)

Listverk: Skulle personligen undvika två så avvikande färger på foder och lister..... hellre isf. luckornas grå nyans om du vill ha en kontrast...., men om du absolut vill, så isf. 'engelskt röd', inte blått.... vilken kommer att påverka den grå nyansen i negativ riktning.

Absolut tapet ovan bröstpanelen, gärna nåt i rött/natur ur Sandbergs kollektioner, ursnygg kombination tillsammans med det målade titta tex. på Vera, Ludvig, Simon, Miko, Edwin, Svante, Elsa, Rut.

Du kan lägga till accenter i rött om du vill ha mer rött i köket som tex. mattor, hissgardiner osv.
Det blir mycket lättare att variera om du inte målar foder och lister i en så dominerande färg utan använder den på accenter samt tapet istället.

MVH//Christina.

 
Hej Christina!
Trevligt att få hjälp av dig. Du brukar ha goda idéer.

1502-Y verkar bra till luckorna, men jag är lite tveksam till 1002-Y till väggarna. Det blir inte för vitt? Måste provmåla...

Jag har själv varit tveksam till avvikande färg på listverket. Jag tror att jag släpper den idén nu. Vidare undran: Ska lister osv vara i vitt eller blir det snyggare med samma nyans som väggarna?

Sandbergs tapeter är ursnygga jag ska absolut ta en närmare titt på dessa!!
 
Wilma skrev:
1502-Y verkar bra till luckorna, men jag är lite tveksam till 1002-Y till väggarna. Det blir inte för vitt? Måste provmåla...
Tjaa... du sa ju att du ville ha ljusare vägg än luckor, om då 15% svärta är lagom mörkt till luckorna så blir ju snäppet ljusare alltså 10% svärta till väggarna.... troligen kan man få någon procent svart ytterligare så man hamnar någonstans 'mittemellan' (fast jag tycker ju att 1002-Y är en ganske lagom ljust varmgrå nyans på väggarna i ett kök, men det är ju enbart en smaksak förstås ;)), eller naturligtvis välja till lite mer mha. 'egen' brytning.... var isf. bara noga med att få ett exakt recept så att du kan komplettera med mer färg vb. :)

Ang. lister så skulle det kunna vara mycket snyggt med 1502-Y på dem om du vill ha dem lite markerade.....

Jag tycker själv det är ursnyggt med dessa svaga variationer i grå-vit-beige skalan, allt i exakt samma nyans blir lätt lite 'platt', men för min del så ska det vara just svaga och subtila nyansskillnader :-*.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.