Hej!

Har ett riktigt dilemma. Bor i en etta och har tänkt att bygga om ganska rejält i mitt rum. Bl.a ska väggarna målas. Hade tänkt att måla merparten av väggarna i någon nyans av vitt. För att bryta det hela så ska jag på ena långväggen ha en fondvägg i någon bra kulör...

Nu undrar jag vilken färg som skulle kunna passa. Detta är riktigt knepigt då rummet ska fungera som vardagsrum, arbetsrum samt sovrum. Den färg som passar i ett sovrum (t.ex blått) gör sig inte riktigt i ett vardagsrum där man kanske vill ha en mer aktiv färg (t.ex rött)...

Rummet är ganska ljust och har furugolv. Nu är väggarna gula, men jag har liksom tröttnat lite på den färgen... Vill inte heller riktigt följa modet och slaska på "cafelatte"...

Hjälp mig!

// WM
 
Förutom vitt och trä tycker jag du ska välja max två färger i din lägenhet, för att få det snyggt. Utgå från dina möbler och tyger som du ska ha i rummet. Vad har du för färger på sängöverkast, soffa, gardiner, mm? Om du hittar en färg som du gillar är det bara att ta med tyget till färgaffären så kan de fixa samma färg, eller några nyanser ljusare/mörkare.

Pernilla
 
De möbler som finns i rummet är nu mest i furu, men jag håller på att migrera till ek. Soffan är klarblå och kommer nog att få hänga med ett tag till. Har också en matta i blekgult med grön bård som kommer att få vara kvar (fint arv).

Så i möbelväg så kommer det i rummet att finnas en blå soffa, en gul matta, en svart skinnfåtölj, en vägghylla i oljad bok samt några möbler i ek.

// WM
 
Vad sägs om att ta upp det gröna i mattan? En blå soffa mot en blå vägg hade varit lite för mycket. Men om du inte ska ha den blå soffan mot den väggen hade du kunnat ha en blå vägg. Nu vet jag inte hur du tänkt dela upp rummet, men om du har en sovdel, en vardagsrumsdel, en arbetsdel, så kan du använda fondfärgen för att avgränsa de olika delarna, istället för att ha en hel långsida med samma färg, så kanske det kunde vara bättre att måla kortsidan i färg och ha din sovrumsdel där. Ev. kan du också skärma av sovrumsdelen med en bambujalusi. Beror förstås på hur stort rummet är.
 
Gör en fondvägg i sjögräs eller bambu(tapet)!
 
Wintermute skrev:
Nu undrar jag vilken färg som skulle kunna passa. Detta är riktigt knepigt
Med klarblå soffa, gul och grön matta så känns det som att en bild skulle hjälpa väldigt mycket, känns som att alla spontana förslag man har stupar av antingen den blå eller den gul/gröna anledningen ;), men det kanske inte alls behöver vara så svårt men åtminstone jag behöver se vilken typ av blå samt gul och grön nyans det handlar om.

Har du möjlighet att lägga in en bild??

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.