Hej jag har lagat min gamla murstock och målar den vit, efter ett tag så har färgen spruckit på ett par ställen, någon som har någon idé på hur ja lagar detta,funderar på att ta bort allt det lösa och få bort all lös puts och sedan putsa om och sedan måla, fungerar detta tror ni och vilket putsbruk tycker ni att jag skall använda ?

Bifogar en bild där ja fått en spricka i färgen (har rivit upp en del lös färg också) ImageUploadedByByggahus.se1375216092.672851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
M
Vad har du målat med för färg? Av det lilla jag ser på fotot verkar inte putsen vara dålig alls, kanske annat på andra ställen?, eller så syns det inte. Sådär kan det se ut om man målat kalkfärg på fasad och inte vattnat på rätt sätt innan/efter.

Jag har ingen direkt lösning men tänker att det måste finnas en anledning till att färgen släpper. För mig känns det som att det är ovanligt att det blir så inomhus, och så snabbt. Kanske var det mycket löst damm/bruksgrus på ytan när det målades? Kanske tål inte färgen kontakt med starkt alkaliska material som putsen? Eller så kan det vara så enkelt att du målade för tjockt på en gång.

Med risk för att det blir mer förvillande...
 
Redigerat av moderator:
Används murstocken vid eldning?
 
ImageUploadedByByggahus.se1375903890.985338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hej och tack för svar, skorstenen används vid eldning och blir efter ett tag ganska varm på sina ställen, murstocken är målad med vit oljefärg 2-3 gånger. Bifogar en bild som är tagen på baksidan av en bit som jag rev av, där ser man att det är lite bruk som sitter kvar, dock väldigt lite, men behöver fylla upp detta innan jag målar om så att jag hamnar i liv med resten av murstocken.

Med vänlig hälsning, Christian.
 
Man behöver inte armera med nät och putsa om allt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.