Håller på att renoverar hallen. På ena dörren som jag målar om, krackelerar i färgen :S
Har målat med vattenbaserad färg för trä.
Huset är gammalt och dörren har haft en massonitskiva spikad på ena sidan som täckt sidan. Det är denna masonitskiva jag tagit bort eftersom det under den är spegeldörr, vilket jag vill få fram :D

När skivan var borttagen konstaterade jag att dörren en gång i tiden antagligen använts som underlägg vid sågning av något. Så det var mycket sår i dörren som jag nu spacklat igen.
Men nu till min fundering......
Vad kan dörren vara målad med, en gång i tiden, eftersom färgen krackelerar :(Har ingen aning om när dörren målades med denna konstiga färg eftersom huset är från 1873. Måste nu ta bort färgen jag målat men vad blir nästa steg...och vad använder jag för färg vid den slutgiltiga ommålningen?

Skickar med lite bilder som visar hur det krackelerat.
Hoppas det finns någon som kan råda mig.

MVH
pysslan
 
  • IMG_0084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0086.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Hade liknande problem på fönster (innefönster) ungefär lika gamla, dock inte riktitgt lika mycket krackelering.
Fick rådet att använda en fetare lösningsmedelsburen grundfärg 1-2lager, därefter färdigmåla med samma färg som tidigare, dvs. vattenburen.
Använde Beckers Nondrop vilket fungerade bra. På de värsta fönstren skrapade jag trärent igen, men de flesta slipade jag bara ner färgen.
 
  • Gilla
nittontre
  • Laddar…
Målartvättade och slipade du dörren innan målning? Använde du någon grundfärg?
 
Ja, fast tyvärr glömde jag skriva det....att tvätta med målartvätt och skrapa rent allt som går innan jag börjar hör till automatiskt.
 
Tack för det rådet msvensson....men jag funderar över om den vattenburna färgen fäste ordentligt på den fetare lösningsmedelburna färgen. Hade du inga problem med det?
 
Nej det är inga problem med fästet, frågade också om det :)
 
Ok, då ska jag köpa sådan färg så fort jag kommer till stan. Stor tack för tipset.
 
Dörren har troligtvis målats med linoljefärg. Det säkraste hade varit att fortsätta med linoljefärg. Sådan färg målad tunnt framhäver gamla profiler på ett finare sätt än nyare tiders vattenbaserade färger. Har tyvärr inget råd till hur du räddar situationen i nuläget. Om den nya färgen är lätt att skrapa bort skulle jag nog valt den vägen och sedan målat med riktig linoljefärg.
 
Sommartorparn.... tror du det kan vara linoljefärg? Ok, det har jag målat husets utsida....trodde faktiskt inte man använda det så mycket inomhus eftersom torktiden är så lång. Risken är ju att man gå emot dörren, dörröppningen är väldigt smalHarju målat husets utsida med linoljefärg, så jag vet att torktiden är *grym*
Får skrapa bort fätgen med hjälp av varmluftspistolen annars blir det ännu jobbigare.

Tack för tipset
 
Högst sannolikt att det är linoljefärg om det är en gammal målning. Användes som standard för både inomhus och utomhus snickerier långt in på 50-talet åtminstone. Om inte dörren har målats om sedan dess. För säkerhets skull kan du gnugga koncentrerad T-sprit på. Om spriten löser färgen så är det någon "plastfärg" eller någon annan vattenlöslig färg. Om färgen inte löses av T-sprit så är det oljefärg. Öven om dörren har målats med alkydoljefärg så går det att måla linoljefärg ovanpå.

Fördelen med linoljefärg på gamla snickerier är ju att man stryker ut den så väldigt tunnt så den fyller inte igen profilerna på det sätt som modernare färger gör. Torktiden är lång, ja! För att man ska slippa lukten av lösningsmedel så har vissa linoljefärgsproducenter börjat med färg som man kan måla utan att späda med lösningsmedel. (allbäcks, t.ex.)

Om du ger dig på dörren med varmluftspistol så får du räkna med att ta bort all färgen, eftersom alla skikten kommer buckla och bubbla sig av värmen. Min tanke var att med en färgskrapa försöka skrapa bort bara det översta skiktet och sedan slipa jämnt och måla på det. Men det kanske inte går?

Förutom att det är mycket jobb med att helt renskrapa en dörr så finns det en annan fördel med att inte ta bort all färg: Förr hade man något som kallades för "spackelfärg" som grundmålning, eftersom man eftersträvade en helt slät målning, träådringarna skulle inte synas igenom färgen. Det har visat sig svårt att i nuläget återskapa denna slags spackelfärg. Finns inga målare som kan detta längre. Man får helt enkelt inte samma släta yta, utan i stället en yta där träets ådringar syns lite. (Vilket i och för sig också kan vara snyggt, men kanske inte tidstypiskt för just ditt hus .....)

Info om "spackelfärg"
http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/den-bortglömda-spackelfärgen
 
Redigerat:
Tack sommartorparn, för ett innehållsrikt och intressant svar. Har även läst länken du lade in. Den var verkligen intressant läsning :D
Men får nog läsa den flera gånger, för det var mycket att smälta :x

Som läget är nu, med tanke på årstid, kyla osv. så har jag satt upp dörren på sina gångjärn, krackelerad som den är:p Ser väl kanske inte så trevligt ut, men eftersom jag måste vara utomhus, eller i alla fall ha bra ventilation, så har jag sparat ner både din kommentar och länken. Tar tag i dörren till våren/sommaren.
 
Redigerat av moderator:
Visst är det trist när ens projekt blir mera komplicerade än man tänkte från början! :(

Jag är nyfiken på om du fick några råd från färgaffären vad det kunde bero på att färgen krackelerade och hur du bäst skulle kunna få bort den?

Det jag tänker inför att du återupptar projektet till sommaren är att du skulle kunna posta en fråga i byggnadsvårdsforumet om tips för hur man lämpligtvis skrapar bort ett färglager utan att ta bort alltihopa. Jag vet att byggadsvårare förespråkar detta, men har själv ingen erfarenhet. Kan tänka mig att det kan vara knepigt kring profilerna.

En sak till om att måla spegeldörrar: väldigt ofta spricker färgen i fogarna eftersom träet vill röra sig. Du minimerar risken om du målar med linoljefärg och strycker ut färgen jättenoga just i fogarna, så det inte blir några tjocka skikt just där. Målar man med modern färg kan man dra med ett rakblad i fogen när färgen är halvt stelnad, så undviker man det fula när färgen spricker i fogen.
Lycka till!d^_^b
 
Jag har inte alls pratat med någon färgaffär, utan använde färgen jag använt på de andra spegeldörrarna i huset. På dessa dörrr har det varit något som helst problem, varken med förarbete eller ommlning, allt har gått *som smort*. Så det var vad jag trodde det skulle göra på denna dör också, men tji fick jag. Ska kolla med byggnadsvårdsforumet, tack för tipset.

Stort tack för tipsen nå´Är man målar spegeldörrar.....nersparat i väntan på sommarens jobb.
 
Tänkte bara att det kanske hade varit värt att fråga i färgaffären om de hade några råd att ge. Men tyvärr är det ju så numera att färghandlarna inte kan så mycket mer än att sälja burkar...

Konstigt att det funkade på dina andra dörrar men inte på just denna. Kan det vara så att de andra hade målats om med någon alkydoljefärg men inte denna. Eller kan det vara feta beläggningar på denna som gör att färgen inte fäster?

(du behöver inte svara, jag har förstått att du lägger detta ärende åt sidan tills det blir sommar)
 
Hej har haft samma problem med mina spegeldörrar . Tagit bort en skiva ,sedan slipat o spacklat , målade m vattenbaserat. Fick slipa ner ytan igen sen tog jag trälim, fyra dl blandade med en dl vatten . Detta var trälim för tuffare bruk . Tog en pensel o målade hela dörren med blandningen,rikligt,ej så det rann, lät torka under natten . Målade med min vattenbaserade halvblanka inomhusfärg,satte för säkerhet skull på byggfläckten . Till min stora förvåning funkade min galna ide. Som tjej o själv med huset så måste jag ibland hitta lösningar utanför ramarna . Ekonomin stoppar o då tar idéerna vid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.