Vi målar om huset.
Delvis slät puts och tyvärr på större delen av huset "knottrig" puts.
Halva huset omputsat och andra halvan målar vi på gammal färg, enligt färgsäljare på mur fr -80 talet.
Det som händer är att oavsett hur vi gör, med primer eller utan och provat måla 2 lager så krackelerar färgen över hela den knottriga putsen.
Både på ny/ren puts o på tidigare målad. På slät gör den inte det så grovt, men lite lite på sina ställen.
Färgen är Yunik plus för puts(givetvis)
I butiken begriper de inte hur det kan ha hänt. På Yunik har de väl semester har inte fått ngt svar. Så står här som en idiot tiden går o inget händer.
Måste man ta bort den krackelerade färgen? Och vem ska göra det? Vi? Massa jobb o så blir det bara öööö....
Vi sa klart o tydligt vad vi skulle måla och har hyrt lift för dyra pengar.
Fasen jag är ilsken, skadestånd?
Hittade på Jotun pdf att deras silikonfärg finns en mellanstryk, för att färgen då inte ska krackelera om den är ojämn...... Detta har inte yunik någon variant eller kommentar om.
Rådvill! Någon som använt yunik putsfärg plus? (siliconemulsion)
 
Har ingen direkt erfarenhet av yunik men en kompis målade sitt grovputsade hus med silikonemulusion och jag vill minnas att den blev krakelerat men det har hållit sen -08.
Posta gärna en bild så man får en uppfattning hur det ser ut.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte vackert.... Har provat måla tunt alt flödigt och 2 lager blir samma resultat... I färgspannen krackelerar färgen alltefter som det minskar i spannen, på kanterna. Köpte först en spann ljusare på ett xl bygg och ändrade oss t en nyans mörkare som köptes i en annan butik, så det kan nog inte vara batch fel....
 
Såg ut så och jag reagerade på samma sätt som dig. Min erfarenhet av silikonemulusion är väldigt begränsad så jag vet inte om det är "normal" med krackeleringen, men som sagt det han målade har hållit i nu 6år så funktionsmässigt håller det nog. Men inte är det snyggt.
 
Well det var ju liksom halva idén m projektet, att det skulle bli snyggt:)
Verkar konstigt.... Har attackerat Yunik och få se om o vad svaret blir.
Tack för kommentaren, känns lite bättre när någon annan har liknande erfarenhet!
 
Kan det har varit för varmt under målningen eller en extremt sugande yta?
 
eeeh.... är det verkligen silikon i färgen??? Silikon för mig hörs som något man använder i fogar som ska vara vattentäta osv. Kan detta verkligen vara avsett för en fasadvägg?

Är det möjligen silikat som avses ? :x
 
roland53 skrev:
eeeh.... är det verkligen silikon i färgen??? Silikon för mig hörs som något man använder i fogar som ska vara vattentäta osv. Kan detta verkligen vara avsett för en fasadvägg?

Är det möjligen silikat som avses ? :x
Nej
 
Hej !

Jag ska precis börja köpa färg och måla mitt garage nu i veckan.
Jag hade tänkt köpa Yunik's Facade care + putsfärg (silikonemulsion) men blev nu orolig av denna tråden.
Jag skrev ut din bild "smedjan 7" och tog med mej till butiken och visade till sammans med frågan varför det blir såhär.
Jag fick svar direkt:
- Det där har jag sett massor av gånger, det beror på att man har lagt på ett för tjockt lager färg. Det får man absolut inte göra med silikonemulsion och det brukar stå på burken.

känns det som att det vara anledningen? har du lagt tjockt??
 
De senaste två veckorna har jag nu köpt och målat med yunik Facade care + silikonemulsionfärg.
Jag har experimenterat med hur tjockt man kan måla utan att få krackeleringar på masoniteskivor som jag haft i förgspannen för att stryka av rollern emot. Nu är en skiva masonite inte samma sak som en yttervägg, men jag anser att det ändå kan ses som intressant att veta när färgen i sej krackelerar. Enligt min högst ovetenskapliga test så kan man lägga på galet tjockt lager innan det sker. Vid vanlig målning med roller så lägger jag väldigt flödigt för att sedan köra över ytan flertalet gånger för att sprida färgen över väggen som vanligt. Jag har mycket svårt att se någon risk med krackelering vid vanlig målning med roller som i mitt fall. Nu är ju förutsättningarna olika från fall till fall och för min del är det målning på Finja MurcementA, kvastad yta ej tidigare målad, grundad med Yunik putsgrund därefter silikonemulsionfärgen. Ytstrukturen på den kvastade ytan är bitvis riktigt grov och där kör man över en extra gång med rullen "bara därför att", men jag har svårt att se någon risk för krackelering även om man inte gjort det.

Konstigt dethär i ditt fall Smedjan7, man kan ju tro att du fått en reaktion med underliggande lager eller något...
Jag kan inte precis påstå att färgen tenderar krackelera speciellt snabbt i färgspannen heller för min del trots att det varit galet varmt under merparten av arbetet och knappast optimalt målarväder. (26-29 grader i skuggan)
Jag stryker "hvedegul" Splash227 med brytbas BB i mitt fall men det är väl utan betydelse....
 
Väcker tråden igen. Hur gick det för TS? Kom man fram till vad som var felet?

Silikonemulsion sägs ju vara en bättre färgtyp än styrenakrylat men man blir ju lite "rädd" när man ser sådana bilder. Har en rekommendation på Nordsjös siloxan-färg som är silikonemulsion. Jag tvekar dock lite om jag ska köra på styrenakrylat istället.

Någon annan som har erfarenhet av silikonemulsion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.