Jag målar frö första gången och häller färg i ett rollertråg och färgen rinner rinner sen längs kanten på burken (kladdigt).

Några tips hur jag på ett bättre sätt ska hälla ur färg ur burken?
 
Jag har vid några tillfällen använt en glassburk för att "skopa" upp färg ner i rollertråg, det funkar fint, om du hittar "rätt" glassburk :)

Jag brukar använda Sia-glass 1liter och 0,5liter.
 
Skit i att det rinner och ställ grejerna på papp/plast.
 
  • Gilla
  • Haha
Risotto och 1 till
  • Laddar…
Skit i tråget och dra direkt ur hinken, det gör alltid jag, kräver ju såklart att man inte har 2.5 liters burk med färg...

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Men jag har en liten 0.5L burk. :(

Men jag tog det som rann längs kanten med rollern till slut.
 
Häll upp all färgen på en gång när du har så lite? Ta sedan snabbt rollern på kanten av burken och "rolla av" medan du lutar på burken, innan det börjar rinna. Blir lite kladdigt på burken, men det rinner inte.
 
Om du rollar brukar man ju ha en pensel för att antingen spara med eller släta med, använd den precis som Anna_H föreslog med rollern, dvs stryk av snabbt med penseln när du häller upp. Tycker jag går bättre än med rollern.
 
Häll snabbt
 
Varför säljs inte färg på dunk/flaska?

Jag har ett antal gånger hällt upp färg på 2l flaskor (vid tillfällen då jag visste att jag behövde ha små mängder färg vid flera tillfällen den närmsta tiden)

Hur smidigt som helst att skaka flaskan istället för att stå med en pinne och röra runt i burken.

Och inte en droppe spillt :)
 
  • Gilla
Eckorre
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Varför säljs inte färg på dunk/flaska?

Svårt att få ner penseln eller rollern i en flaska kanske....
Svårt att stapla flaskor vid lagring....

Men håller med dig att det finns tillfällen då det skulle funka bra
 
Jag häller ibland över färgen på "mjölkdunkar" ;) Skånemejerier säljer sin gammaldags mjölk i dessa förpackningar http://www.skanemejerier.se/asens och de är perfekta för färg och liknande. Problemet med att man inte får ner penseln finns såklart kvar, men de är praktiska att hantera och hälla ur. Och enkla att skära sönder när man vill komma åt det sista i dunken.

Antar att de inte håller för oljefärger o.s.v. men min vattenburna väggfärg håller sig bra i dunkarna.
 
Olja och akrylatbensin säljs väl i plastflaskor ;)
 
Det är skillnad på plast och plast... Vissa dunkar löses upp av t.ex. lacknafta och bensin, medan andra inte gör det. Den som är kunnig kan säkert se skillnad på vilka som funkar och vilka som inte funkar, men jag provar mig fram...! ;)
 
Lidl har drickbar yoghurt som har bra flaskor. Kanske jag kan använda dom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.