Hej! Vet någon varför det blir såhär gult bredvid fönstret? Av en granne fick jag höra att det berodde på kondens från fönstret, stämmer det?
 
  • Gult missfärgning bredvid fönstret, troligen orsakad av kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är fönstret skummat? ser ut till att vara fläckar efter tättningsskum
 
Det där skum efter montage
 
Mycket möjligt! Jag visste inte att det kunde bli så av tätningsskum. Det är ju övermålat en gång redan. Kan man bara måla över det igen? Eller hur gör man för att det inte ska tränga igenom färgen?
 
jag skulle tro att man får måla med en spärrfärg först
 
Jag kan inget om detta men gissar att träet "svettats" lite t.ex kåda.
Jag tror att du bör grunda med shellack nu mer är dom syntetiska innan du målar och lägg flera tunna lager där missfärgningar finns.
 
1 123abc skrev:
Jag kan inget om detta men gissar att träet "svettats" lite t.ex kåda.
Jag tror att du bör grunda med shellack nu mer är dom syntetiska innan du målar och lägg flera tunna lager där missfärgningar finns.
Det är skum En av många anledningarna till att man inte ska använda skum till att täta fönster
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
MultiMan
Du menar bortsett från att det blir perfekt tätt med mycket liten arbetsinsats, oavsett hur ojämn öppningen är och isolerar mycket bra? Skummade alla mina nya fönster för 15 år sedan och har inte haft några problem alls, bara fördelar.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du menar bortsett från att det blir perfekt tätt med mycket liten arbetsinsats, oavsett hur ojämn öppningen är och isolerar mycket bra? Skummade alla mina nya fönster för 15 år sedan och har inte haft några problem alls, bara fördelar.
Jag menar eftersom det spricker och läcker in kyla med tiden, och det går inte att justera fönster, samt ett garantier inte gäller om man köper fönster från Svenska levererantörer
 
A
F fönsterpåven skrev:
Jag menar eftersom det spricker och läcker in kyla med tiden, och det går inte att justera fönster, samt ett garantier inte gäller om man köper fönster från Svenska levererantörer
Nja, det är ju inte helt sant, jag vet minst en leverantör,som jag köpt några tusen fönster av, som tillåter skumning!
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Scouten skrev:
Nja, det är ju inte helt sant, jag vet minst en leverantör,som jag köpt några tusen fönster av, som tillåter skumning!
inte ute efter ngn tuppfäktning, men jag säljer och monterar runt 1000 fönster per år och jag har ganska bra koll på hur man bäst monterar fönster och då ingår det inte skum
 
F fönsterpåven skrev:
Jag menar eftersom det spricker och läcker in kyla med tiden, och det går inte att justera fönster, samt ett garantier inte gäller om man köper fönster från Svenska levererantörer
Det spricker inte med tiden och det går att efterjustera om man använder rätt skum. Flera svenska tillverkare accepterar skum om du använder flexskum.
Finns även ett stort test som gjort på uppdrag av PEAB som påvisar att det är stor skillnad i lufttäthet mellan skum o drev även om drevning utförts med bottningslist o fogtätning. Skum alla dar i veckan!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Det spricker inte med tiden och det går att efterjustera om man använder rätt skum. Flera svenska tillverkare accepterar skum om du använder flexskum.
Finns även ett stort test som gjort på uppdrag av PEAB som påvisar att det är stor skillnad i lufttäthet mellan skum o drev även om drevning utförts med bottningslist o fogtätning. Skum alla dar i veckan!
bara att konstatera att vi tycker olika
 
A
F fönsterpåven skrev:
inte ute efter ngn tuppfäktning, men jag säljer och monterar runt 1000 fönster per år och jag har ganska bra koll på hur man bäst monterar fönster och då ingår det inte skum
Då kan vi konstatera att du inte säljer och monterar det fabrikatet jag köper. Där är skum ett av alternativen. Samtliga mina fönster besiktas av besiktningsman innan jag betalar och de godkänner metoden, eftersom den finns beskriven från fönsterleverantören.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.