Hej.
Har precis anlitat en målarfirma som har målat om vårt hus. Samma kulör som tidigare fast nu hade målaren ett annat fabrikat.
Såg till en början bra ut tills jag började kika närmre. Den nya färgen har dragit isär träfibrerna och blivit trådig.
Färgen är seg och lite plastig. Det är svårt att sticka hål på de färgtrådar som är mellan panelerna.
Målaren har kikat och säger att allting är normalt. Jag behöver inte oroa mig. Känns dock inte OK att fibrerna kommit fram.
Vad kan jag göra??
 
  • Närmat foto av en spricka mellan två målade träytor, detaljer av färgens struktur syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sprickbildning och flagning i gråmålad ytterpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en nymålad vit trädörr med en synlig glipa mellan dörr och karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerad väggmålning med droppbildning under en list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gnugnaf skrev:
Hej.
Har precis anlitat en målarfirma som har målat om vårt hus. Samma kulör som tidigare fast nu hade målaren ett annat fabrikat.
Såg till en början bra ut tills jag började kika närmre. Den nya färgen har dragit isär träfibrerna och blivit trådig.
Färgen är seg och lite plastig. Det är svårt att sticka hål på de färgtrådar som är mellan panelerna.
Målaren har kikat och säger att allting är normalt. Jag behöver inte oroa mig. Känns dock inte OK att fibrerna kommit fram.
Vad kan jag göra??
Plastfärg är ju plastig. Dvs akrylatfärg. Finns ju dock plastfärg eller oftast hybridfärger som finns i matt glans om man gillar det hellre och även de som kam vara förvirrande lika gammal klassisk oljefärg vid en snabb anblick.

Vet inte hur gammal panelen är men jag ser heller inget konstigt. Fasadpanelen rör sig ju. Trä är ett levande material och om dom tvättat fasaden innan målning kan borststrån säkert kommit mellan panelbrädornq och "rivit upp" lite träfibrer. Eller om vatten kommit mellan brädorna vid tvättning. Inget att oroa sig för. Vet inte om dom rollat, sprutat eller använt pensel men vill man ha det exemplariskt får man nog betala för ytterligare några timmar eller göra det själv. Du ska inte oroa dig efter dom bilderna. Ta en pensel och måla där det är trärent.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Panelen är bytt på en sida av huset och gammal panel på de övriga sidorna. problemet är väl att det är hundratals små ljusafläckar på alla sidor där färgen dragit isär panelen då plasten torkar.
 
Det är väl snarare panelen som rör sig torkar/sväller som gör att det blir så där. Samt efter de tvättat den. Ser inte heller nått konstigt att det kan bli så där. Ta en liten pensel och stött måla.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
G gnugnaf skrev:
Panelen är bytt på en sida av huset och gammal panel på de övriga sidorna. problemet är väl att det är hundratals små ljusafläckar på alla sidor där färgen dragit isär panelen då plasten torkar.
Därför är det viktigt att grunda ordentligt innan man sätter upp ny panel eller köpa förgrundad. Då kan man bättrringsmåla utan att grunda på såna "småfläckar". Men som sagt trä är ju ett levande material så ta en pensel o börja bättringsnåla bara. Vet inte vad du o firman kom överens om men ring och fråga om det ingår i priset jag antar du redan betalat att dom kommer ut o fixar "fläckarna" annars gör det själv bara.

Dessutom ser det ut som du har z-panel eller spontad panel. Alltid ett gissel att täcka alla skarvar perfekt. Ofta får man gå efteråt.
 
För att undvika sådana här problem behöver man använda torrt virke samt måla brädorna innan man spikar upp dem.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För att undvika sådana här problem behöver man använda torrt virke samt måla brädorna innan man spikar upp dem.
Jag hoppas att virket var torrt då det var en byggfirma som anlitades för detta och alla brädor är grundade och strukna 1 gång i samma kulör innan uppsättning.
 
G gnugnaf skrev:
Jag hoppas att virket var torrt då det var en byggfirma som anlitades för detta och alla brädor är grundade och strukna 1 gång i samma kulör innan uppsättning.
Ok. Spelar ju inte mycket roll nu. Nu är det uppe o målat. Kan bli svårt att reklamera en sån grej. Men förstår att du vill ha ett 100% jobb gjort när du investerat en slant.

Men ska jag vara helt ärlig så vill man ha nåt gjort perfekt får man göra det själv eller påtala för målaren att man vill betala för ett pedantiskt jobb. Ta en färgburk nu och en pensel o bättra på innan målarsäsongen är över. Du kommer ingenstans annars. Lycka till.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
När man byter panel så blir det alltid såhär efter en tag när panelen satt sig. Så därför bör man förstryka den innan eller alternativt måla en omgång och sen efter ett par-tre månader köra en sista strykning.

Nu får du i stället ta en pensel och måla på där det behövs. Det tar några timmar!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Stakka Bo skrev:
När man byter panel så blir det alltid såhär efter en tag när panelen satt sig. Så därför bör man förstryka den innan eller alternativt måla en omgång och sen efter ett par-tre månader köra en sista strykning.

Nu får du i stället ta en pensel och måla på där det behövs. Det tar några timmar!

Panelen var grundad och struken en gång innan uppspikning. Sedan vid sista strykningen vart det trådar mellan brädorna och färgen drog isär fibrerna när den torkade. Som om det var för mycket färg på pendeln sista strykningen
 
Om det verkligen är trärena flisor/trådar man ser och det är en vattenfärg/plastfärg de målat med så hade jag varit allvarligt bekymrad.

Om det är ett äldre hus som fått sin originalpanel målad med vattenfärg/plastfärg så hade jag även varit allvarligt bekymrad över det.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om det verkligen är trärena flisor/trådar man ser och det är en vattenfärg/plastfärg de målat med så hade jag varit allvarligt bekymrad.

Om det är ett äldre hus som fått sin originalpanel målad med vattenfärg/plastfärg så hade jag även varit allvarligt bekymrad över det.
Om det inte är nån luftning bakom/helt difussionstätt så kan det absolut vara så att träet expanderar/rör sig av fukten och träfiber runt spikhål skulle absolut kunna röra sig. Men en seriös firma idag skulle inte ens spika panel direkt på asfaboard som va standard fram till 70-talet då asfaboard är difussionsöppen. Vad för nån har gjort fasaden? Har dom satt luftning bakom? Sedan är det väldigt långsökt att man skulle få såna problem så fort om så är fallet.

Jag tror att det bara är fibrer som blivit när dom spikat upp panelen då spikningen på z-panel eller spontad-panel(som det ser ut ts har) sker nära skarven så msn enkelr döljer spikar/skruvar. Ni som vet ni vet ju hur man gör o hur det blir. Brukar bli lite "flisor" då. Dom kan mycket väl röra sig lite innan panelen "satt sig". Som sagt. Icke pedantisk målning och en pedant kund.

Mitt råd måla själv o få det bara gjort.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om det verkligen är trärena flisor/trådar man ser och det är en vattenfärg/plastfärg de målat med så hade jag varit allvarligt bekymrad.

Om det är ett äldre hus som fått sin originalpanel målad med vattenfärg/plastfärg så hade jag även varit allvarligt bekymrad över det.
Det är Caparol Total. Tydligen den ”bästa” som finns enligt målarfirman. Panelen är ny på en sida och 3 år de andra sidorna. På de ”gamla” sidorna har vi aldrig haft något sådant här problem med ”trådig” färg och träflisor som spruckit upp. Den panelen är också grundad och målad innan uppsättning. Så det är som jag ser det den nya färgen som dragit isär träfibrerna så jag har hundratals små ljusa fläckar på alla sidor av huset. Oavsett om det är ny eller gammal panel.
 
C Cold Gin skrev:
Om det inte är nån luftning bakom/helt difussionstätt så kan det absolut vara så att träet expanderar/rör sig av fukten och träfiber runt spikhål skulle absolut kunna röra sig. Men en seriös firma idag skulle inte ens spika panel direkt på asfaboard som va standard fram till 70-talet då asfaboard är difussionsöppen. Vad för nån har gjort fasaden? Har dom satt luftning bakom? Sedan är det väldigt långsökt att man skulle få såna problem så fort om så är fallet.

Jag tror att det bara är fibrer som blivit när dom spikat upp panelen då spikningen på z-panel eller spontad-panel(som det ser ut ts har) sker nära skarven så msn enkelr döljer spikar/skruvar. Ni som vet ni vet ju hur man gör o hur det blir. Brukar bli lite "flisor" då. Dom kan mycket väl röra sig lite innan panelen "satt sig". Som sagt. Icke pedantisk målning och en pedant kund.

Mitt råd måla själv o få det bara gjort.
sprickorna är långtifrån spikskallarna. Det beskrivs bäst som jag skulle limma ihop två målade träbitar och sedan dragit isär dem efter limmet torkat. Då har det spruckit upp flisor i den tunna limkanten.
Vet inte hur jag skall förklara det bättre.
 
G gnugnaf skrev:
Det är Caparol Total. Tydligen den ”bästa” som finns enligt målarfirman.

Intact Total en ny vattenburen plastfärg om jag förstår saken rätt, sannolikt den färg som firman har bäst förtjänst på, med det literpriset hade du kunnat få en bra svensk linoljefärg.
 
  • Gilla
Robin_CG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.