Hallå,

Visade sig att våra vita (nåja) källarväggar, målade nån gång på 60-talet och i behov av ommålning, inte var ren kalkfärg enligt Målarkalk AB dit jag skickade ett prov för bedömning. Verkar innehålla kalk, men grunden är organisk.

Jag tänkte måla om i helgen, och vill ju använda en fuktgenomsläpplig, diffussionsöppen färg. Silikat, KC- eller kalkfärg.

Alltså måste gamla färgen bort. Har nu plöjt ett antal trådar här ang. färgborttagning på betongväggar.

Betongfräs med dammsugare verkar vara det som rekommenderas.

Men det känns som ett drygt jobb, och den bitvis svaga betongytan lär behöva putsas upp om jag fräser. Så jag undrar om någon testat färgborttagningsmedel? Biltema har en variant: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Stad/Fargborttagningsmedel-36018/

Känns som jag ofta väljer omvägar i renoverinsgsammanhang, sällan det enklaste alternativet. Vore trevligt att prova på en genväg för en gång skull :)

/A
 
Update:

Kontaktade TakCare.se som säljer färgborttagning, enligt någon här på forumet var den riktigt effektiv. Mycket tillmötesgående personal som skulle skicka provburkar på posten. Spännande!

/A
 
Testade i helgen de tre proverna från Takcare på väggen, under tät plast i ett dygn. Dessvärre verkar färgen vara delvis mineralbaserad/icke organisk (fanns en misstanke innan om det), och medlet verkade inte alls lika effektivt som man kunde förväntat sig om det var ren olje/plastfärg.

Rekomenderar er som har det senare på väggar/golv att prova förgborttagningsmedel - handhavandet var verkligen smidigt - innan ni går på med betongfräsen... Vi andra stackare får väl bita i det sura (och dammiga) äpplet...:confused:

/A
 
Hej Alko,

Står inför exakt samma projekt (tvättstuga i källare, helrenoveras).

Fräser du med den populära "fattigmans" varianten med vinkelslip och diamantslipskiva eller? Funkar det bra på väggarna?

Jag funderar på att raspa (stålborste) och riva ner det värsta av färgen sen lägga på Beckers rollspackel och därefter måla. Har mailat med Beckers och de säger att det är så man bör göra. Enl dem behöver inte ens all färg tas bort, utan bara den som släpper lätt vid borstningen.

Försöker bifoga en bild över hur det ser ut hos mig just nu

20150321_164434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Suck, skrev ett riktigt utförligt svar, sen klickade jag på din bild och allt försvann :(

Nåväl, kort sagt - bortse från Beckers råd, det är felaktigt enligt all beprövad oberoende praxis (ytskikt på källarväggar ska släppa igenom vatten i ångfas - "andas", de ska inte tätas!). Om det vita är kalkfärg har du tur, bara att måla på med nytt efter lätt borstning.

I annat fall (plastfärg?) ska desto mer bort av den gamla färgen.

Sen har du att välja mellan kalkfärg, KC-färg eller silikatfärg, beroende på halten av kalk/cement i underlaget. Betong/lättbetongblock = KC eller silikat. Puts med mycket kalk typ kalkputs = kalkfärg.

Beckers mindre genomsläppliga, dyra och onödiga rollspackel slipper du som tur är lägga på , men vill du ha slätt är det putsa som gäller, förslagsvis med ett C-bruk. Kanske räcker att slamma väggarna lite så du får en levande inte helt jämn yta, nog enklare än att påföra full tjocklek.

/A
 
Hej och tack för svar

Kommer från en hyreslägenhet till ett hus från 30-talet så det är en ny värld för mig det här med renovering. Så ju mer färg bort desto bättre såklart! OK!

" putsa som gäller, förslagsvis med ett C-bruk" - Klarar man putsning själv ?(behöver inte vara perfekt resultat!) Finns nån bra Youtube-instruktion på detta tror du eller har du nåt tips på utförandet?

Kanske räcker att slamma väggarna - Vad är slamning? Hört det förut men har inte 100% koll på vad exakt du menar med det.
 
teddelinski skrev:
Hej och tack för svar

Kommer från en hyreslägenhet till ett hus från 30-talet så det är en ny värld för mig det här med renovering. Så ju mer färg bort desto bättre såklart! OK!

" putsa som gäller, förslagsvis med ett C-bruk" - Klarar man putsning själv ?(behöver inte vara perfekt resultat!) Finns nån bra Youtube-instruktion på detta tror du eller har du nåt tips på utförandet?

Kanske räcker att slamma väggarna - Vad är slamning? Hört det förut men har inte 100% koll på vad exakt du menar med det.
Slamning är, det jag kommit i kontakt med iallafall, när man påför puts med lös (typ välling-) konsistens, som kan dras ut med sån där penselkvast. Jag har gjort det med rödgrund (färgat A-bruk) på leca innan putsning med B för att täta lecaporer och få ett bra skydd mot vatten utomhus.

Jag tror att man ibland slammar t.ex. tegelväggar för att få en tunn puts där strukturen kan få synas igenom. Kolla om det kan vara ett alternativ för dina väggar så du slipper putsa, det är ju en del jobb i ett helt rum trots allt, och kanske finns annat att prioritera i ditt fall, det brukar ju vara så :)

Eller så räcker det med att laga lite med C (kanske B om det är betongunderlag) för att sen bara måla, svårt att se på bilderna, men det är mest ditt eget val - var du vill lägga nivån.

Hursomhelst, skaffa en brukslev, murhammare, murhink, rivbräda och filtbräda så är du hemma. Sen är det bara att välja bruk. Delvis en smaksak, men kom ihåg tumregeln, alltid starkast bruk längst in. A och B är starkast (mest cement) Betong/tegel kan du se som A också. C (KC) innehåller lite kalk och därmed svagare. Kalkbruk (E) är ju svagast, men har självklart fördelar. I äldre tider hade man typ bara kalkbruk.

Här är en film med en duktig dansk murare att inspireras av, bli inte ledsen om du inte får till den där snitsen med mursleven på första försöket bara :rolleyes:

https://www.youtube.com/watch?v=ziT6AHsUR_4

Muraren slammar som grund för senare putsning. Om det varit slamning utomhus för att stänga porer på leca är man lite noggrannare än filmen visar.

Den här är också bra:

https://www.byggmax.se/alla-vara-fi...av-murblock-(del-25-30)?filter.pageSize=10000

Sen finns det tusen inlägg på temat på Byggahus förstås!

/A
 
Redigerat:
Alko, tusen tack! Har kollar igenom massa Youtube-klipp. Sista frågan innan jag ger mig på det, inom nån vecka i alla fall, kan man blanda bruket själv i en hink med visp på en skruvdragare eller bör man hyra en bruksblandare? Kollat igenom Bauhaus hemsida på några olika och de anger "Torrpulvret blandas maskinellt ca 7 minuter i tvångsblandare eller 3-4 minuter i snabbgående blandare med ca 3,6 liter vatten (18%) per 20 kg säck."
 
Har ca 40 kvm vägg som ska putsas ska tilläggas.
 
Jag skulle inte blanda putsbruk för 40 m2 med en borrmaskin :)

En sån där visp/omrörare borde gå att köpa billigt, typ en Meec, Ferm etc. Trodde jag, men de verkar kosta en slant ändå:http://www.clasohlson.com/se/Blandare-Cotech/40-7995?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Iofs säkert billiga att hyra också. Jag har blandat småsatser med lågväxlig borrmaskin (måste finns en låg växel) och lånat tombola när mer ska blandas. Det är ju riktigt smidiga, och de är superenkla att använda.

Idag putsade jag lite till i min källare inför målning (beställde förresten dammutsug till min Bosch vinkelslip på eBay idag + en diamantslipskiva) och använde faktiskt bara, förutom mursleven, en skånska (ser ut som rivbräde med bygelhandtag men i plåt). Jag har fått till snitsen nu hyfsat för att kunna kasta på bruket på väggen (som alltid måste vara fuktad för att det ska fästa, märks tydligt när man kastar på bruket om det är för torrt), men enklast är absolut att lägga bruk - inte för löst! -med sleven på skånskan och dra mot väggen, alltid nerifrån och upp. Och tryck ordentligt mot väggen i första vändan (om du putsar två gånger) så bruket fastnar i alla ojämnheter.

Sen efter en stund, typ 5 minuter kvastar du med en blöt (blöts kontinuerligt) kalkkvast i olika håll, blir riktigt fint, i en källare där man kan satsa mer på liv i väggen än spikrakt. Det gör du ju inte om det är en grundputsning, då kan du däremot dra med spikbräde diagonalt när putsen dragit till sig lite, för att få spår så nästa putsvända fäster bättre. Förutsatt att du inte lagt på med mycket ojämnheter redan på grundputsen. Det är så intuitivt, du fattar hur jag menar när du sätter igång :)

Tänk på att det kan se riktigt ojämnt ut när du lagt på bruket och dragit ut det med rätskiva eller skånska. Det är först efter att du kvastat eller kört filtbrädan som det ser bra ut :)

Vill du istället ha spikrakt så sätter du upp lister och putsar efter.

/A
 
Redigerat:
Faktiskt säljer Jula ut en Meec-blandare nu för 349:-, Jula-klubb-erbjudande. Ganska slut överallt, men lagret skulle tydligen fyllas på i slutet av veckan :)

/A
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.