Hej alla!
Vi har precis målat vårt hus, ett trym med fristående dubbelgarage! Tänkte bara lämna lite info om hur det låg till med färgåtgång, priser mm, vet att det diskuterats tidigare men vet inte var!

Som älvsbyhusbyggare får man ett erbjudande om att köpa färgen med 35 % rabatt från flugger! Detta skippade vi då de var betydligt dyrare än andra färgbutiker som låg närmre oss! Vi valde färg utan plast, det blev alcro grundfärg och demmidekk oljetäcklasyr som täckfärg!
www.bohlins-bmm.se skriver ut en färgåtgång till vårt hus (utan garage) på

50 liter grundfärg
90 liter täckfärg

Resultatet för oss blev grundfärg och två strykningar täckfärg hus + garage.

54 liter grundfärg
16 liter vit täckfärg (knutar mm)
36 liter täckfärg
4 liter olja till ändträ

Med penslar lacknafta handskar slutade det på 13200 kronor.

Det ska sägas att vår färghandlare först sålde färg till oss för 9000 och trodde det skulle räcka men det är kanske lite svårt att beräkna!

Vore intressant att höra vad ni andra gjort av med när ni målat era hus!
 
Det går alltid mer färg åt än vad som utlovas, beräkningarna är efter ett optimalt läge.
Jag har aldrig fått en färg att räcka till vad som utlovas på burken eller från bodknodden, för färg kan de inte idag, de läser innantill från prospekt.

Det gäller att skaffa sig kunskap om färger själv. Liter eller kilopris är inte avgörande för vad det kostar att måla, utan vad det räcker till, och VILKEN SLAGS FÄRG man köper, hur mycket är vatten finns i, hur håller det, växer alger??

Satsa gärna på traditionella färger, i denna branch har lite framsreg gjorts, liksom i byggbranchen överhuvudtaget.

Det var bättre förr! är i många sammanhang gubbgnäll, men inte när det gäller detta.
 
Jag är vilken dag som helst klar med målningen av vårt hus.
Enplanshus, boyta ca 135 m2 med helvalmat tak. Dubbelgarage i souterräng
med putsade väggar ovan jord och gavlar i trä.

Färg: Demidekk Optimal
Två strykningar av allt och jag köpt först 30 liter grå färg och 10 liter vit till knutar osv.
Sen har jag fått komplettera upp med ytterligare 6 liter vitt.

Så här i efterhand hade det varit smartare att köpt 20 liter grått och 20 liter vitt.
Färgåtgång hittills är ca 22-23 liter grått och 15 liter vitt. Kommer troligtvis ha
ca 5 liter grått över och nån liter vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.