Hade tänkt att putsa fasaden med färgad puts, men en färghandlare påstod, att sådan inte tillverkas längre!
Vet någon här om det stämmer? Finns det någon som har erfarenhet av sådan puts? Tycker att det verkar praktiskt att slippa måla i skador etc i framtiden.
Skulle uppskatta synpunkter.
Hälsn.Bengt
 
När det putsas med lerputs kan putsen färgas genom att ha i färgpigmentspulver, funkar inte det samma på all puts tror du?
 
Helt genomfärgad puts är jag osäker på att man kan köpa. Ofta lägger man ju en puts som är grå i sin färg. Sedan ytputsar man med en pigmenterad puts för att få den färg man önskar.

Kontakta närmaste WEBER (fd Maxit) kunniga återförsäljare och diskutera. Kan inte de svara finns en kanonbra kundtjänst som återförsäljaren kan ringa. Se www.weber.se
 
Jo det är färgpigment som användes, men det kostar en slant.Hör med dom som tillverkar torrbruk. Jag använde färgat bruk när jag fick murat mitt förra hus, rosa natur, samma kulör som teglet. Även de stora tillverkarna av t ex munksten, färgar betongen. Numera får vi knappast färgpigment från naturen, utan det kommer huvudsakligen från inredningen i slutkörda japanska småbilar............
 
B
Jovisst använder man en genomfärgad ytputs allt annat vore dumt!
 
Akrylputs heter det i Polen och ligger på under halva priset mot här.
 
Putsen på vårt rosa hus lär ha varit färgad med Falu Rödfärg.
 
Hej

Två stora leverantörer av olika putssystem är Finja och Weber (tidigare Maxit). STO tillhandahåller mig veterligen bara tunnputssystem men det du ska göra är att vända dig till en putsentreprenör - de kan garanterat hjälpa dig om de är seriösa och ja, det finns puts som är pigmenterad dvs är infärgad. För ordningens skull vill jag nämna att ovan nämnda företag levererar bara materialen.

Lycka till! /Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.