Skulle vilja färga ett rött tyg för soffa till mörkare färg. Går detta överhuvudtaget, var hittar jag produkter för detta? Någon som vet...?
 
Är det en färdig avtagbar klädsel det handlar om, eller ett tyg som du ska sy av??
Hursomhelst så måste tyget först och främst tåla vattentvätt samt helst vara av ett naturmaterial som bomull, lin, viskos, ramie osv, om du ska kunna färga hemma i tvättmaskinen.
Om det är en avtagbar klädsel som enbart tål kemtvätt så tror jag inte på idén, då hemmaskinfärgning måste göras i 60 grader och då krymper antagligen överdraget så att du kommer att få svårt att få på det efteråt.

Är det emellertid ett tyg för vattentvätt samt av rätt kvalité, så kan du kolla på tex. Nitor eller Herdins maskinfärgningsmedel, personligen tycker jag att Nitor funkat bra, jag har färgat en klädsel i kornblått och det blev jättefint, men då var ursprungsfärgen lingrå, dvs. inte så mörk.

Med röd orginalfärg så får du först prova att köra avfärgning för att bleka ner ursprungsfärgen så mycket som möjligt, svagaste punkten brukar vara sömmar och stickningar samt ev. dragkedjor, vilka nästan alltid är gjorda/sydda av syntettråd/material och förblir alltså kvar i orginalfärgen, om det är mycket sådana detaljer så kan man väl säga att slutresultatet blir tveksamt då det alltid kommer att se färgat ut iom. att sömmarna har en annan färg.
Annars så är det ju som vid färgning av annan textil, viktigt att det är rent och blött vid inläggning i maskinen samt att du vägt materialet som ska färgas för att få rätt färgdosering, ska du ha en mörk färg typ grafitgrått eller brunt så får du räkna högt på färgåtgång, svart avråder jag från att ens försöka med, om du inte kan tänka dig den nu moderna nötta/blekta svarta nyansen.
Beroende på hur mycket du får bort av grundfärgen, så får du nog ändå räkan med att en hel del rött finns kvar vilket påverkar den slutliga nyansen och gör att du inte kan räkna med att den blir exakt som på färgkartan.
Dessutom kommer det att gå åt mycket färg vilket gör att det kostar en del.

Det säkraste resultatet får du genom att färga om i mörkare röd, om det skulle vara så att klädseln är blekt eller liknande, då behöver du inte färga av först samt ev. sömmar osv. blir långt mindre synliga.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för dig.

MVH :)//Christina.
 
  • Gilla
zetamamman
  • Laddar…
Ett litet PS till Christinas fullödiga svar :)
Min mamma brukar blanda svart och marinblått i rikliga mängder för att få "svartsvart". Då blir det inte slitnajeanslooken ...
/fiddeli
 
  • Gilla
zetamamman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.