Hej alla,

Jag planerar att renovera mitt badrum och överväger att måla om vattenledningarna för både varm- och kallvatten till svart. Rören kommer att vara synliga i duschen och därför utsättas för mycket vatten och fukt. Jag vill försäkra mig om att färgen håller bra och inte släpper med tiden.

Jag skulle verkligen uppskatta era råd och erfarenheter kring följande:

1. Val av färg: Vilken typ av färg rekommenderar ni för vattenledningar som kommer att utsättas för fukt och vatten? Finns det något särskilt märke eller typ av färg som är bäst för denna typ av projekt?

2. Förberedelser: Vad behöver jag göra innan jag målar rören? Behöver de rengöras, slipas eller grundmålas på något speciellt sätt för att färgen ska fästa ordentligt och hålla länge?

3. Applicering: Hur är det bäst att applicera färgen för att få ett jämnt och hållbart resultat? Är sprayfärg bättre än penselmålning i detta fall?

4. Hållbarhet: Hur hållbar är färgen över tid i en duschmiljö? Kommer jag behöva underhålla eller bättra på färgen regelbundet?

5. Erfarenheter: Har någon här gjort något liknande? Hur blev resultatet och vad skulle ni rekommendera eller varna för?

Tack på förhand för era råd och tips! Jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter.

Med vänliga hälsningar,
Emil
 
Svaret på i princip alla dessa frågor beror på vilken färg du väljer. Ja inte frågan om färgval då förstås.
Jag skulle helt enkelt besöka några färghandlare och/eller byggvaruhus och se vilka produkter de rekommenderar. Därefter kan man se vad tillverkaren rekommenderar för arbetsgång.

Rent generellt skall det inte vara något problem att färgen ursätts för vatten. Man skyddar både bilar och hus med färg och det håller länge.

MEN - En tanke. Kopparrör blir väldigt mörka med tiden helt av sig själva. Visserligen mörkbruna. Men kan man stå ut med mörkbrunt har man en lösning som inte kräver att du målar och aldrig någonsin behöver underhållas.
1Emil 1Emil skrev:
Jag planerar att renovera mitt badrum och överväger att måla om vattenledningarna för både varm- och kallvatten till svart. Rören kommer att vara synliga i duschen och därför utsättas för mycket vatten och fukt. Jag vill försäkra mig om att färgen håller bra och inte släpper med tiden.

Jag skulle verkligen uppskatta era råd och erfarenheter kring följande:

1. Val av färg: Vilken typ av färg rekommenderar ni för vattenledningar som kommer att utsättas för fukt och vatten? Finns det något särskilt märke eller typ av färg som är bäst för denna typ av projekt?
se ovan
1Emil 1Emil skrev:
2. Förberedelser: Vad behöver jag göra innan jag målar rören? Behöver de rengöras, slipas eller grundmålas på något speciellt sätt för att färgen ska fästa ordentligt och hålla länge?
se ovan. Följ tillverkarens rekommendationer
1Emil 1Emil skrev:
3. Applicering: Hur är det bäst att applicera färgen för att få ett jämnt och hållbart resultat? Är sprayfärg bättre än penselmålning i detta fall?
Vill du verkligen spraya svart färg inne i ditt badrum med risk för att få färg på allt t.ex. speglar. Pensel blir utmärkt.
1Emil 1Emil skrev:
4. Hållbarhet: Hur hållbar är färgen över tid i en duschmiljö? Kommer jag behöva underhålla eller bättra på färgen regelbundet?
Om man skaver eller slår på målade rör kan färgen lossa.
1Emil 1Emil skrev:
5. Erfarenheter: Har någon här gjort något liknande? Hur blev resultatet och vad skulle ni rekommendera eller varna för?
Det brukar bli bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Vill du verkligen spraya svart färg inne i ditt badrum med risk för att få färg på allt t.ex. speglar.
Man kan ju lacka rören någon annanstans innan de monteras om man är tillräckligt "petig".
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Välj någon 2-komponents sprayfärg avsedd för bilar. Det fungerar även med vanlig bättringsfärg, från ex. Biltema. Men den är bara 1-komponent, vilket gör den känslig för vissa lösningsmedel som kan användas vid städning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan ju lacka rören någon annanstans innan de monteras om man är tillräckligt "petig".
Självklart kan man det. Men att det skulle vara en bra lösning för den "petige" undrar jag.

I själva verket tycker jag det verkar vara en utomordentligt dålig lösning.

Naturligtvis kan man stänga av vattnet till hela den egna (och X andra?) lägenheten under tiden rören lackas "någon annanstans". När man bor i lägenhet har man inte så många utrymmen lämpade för spraymålning.

Alltså efter målning skall rören återmonteras. Anslutas och eller skarvas inne i badrummet. Utan att skada färgen man just målat dit. Är det verkligen möjligt att göra det? Så den "petige" blir nöjd. Tror inte det.

Skall lägenheten vara utan vatten under tiden det tar att demontera, måla, för färgen att torka ordentligt mellan och efter varje lager färg sprayats samt återmontera blir det ganska lång tid. Hur många dagar blir det utan vatten tro?

Nej spraymålning som du föreslår är ett extremt dåligt alternativ.
 
O O skrev:
Naturligtvis kan man stänga av vattnet till hela den egna (och X andra?) lägenheten under tiden rören lackas "någon annanstans".
En del lägenheter har egna avstängningskranar.

O O skrev:
När man bor i lägenhet har man inte så många utrymmen lämpade för spraymålning.
Hur vet du var TS bor under sin renovering och vilka möjligheter till lackering TS har?

O O skrev:
Alltså efter målning skall rören återmonteras.
Varför skulle det vara ett problem?

O O skrev:
Skall lägenheten vara utan vatten under tiden det tar att demontera, måla, för färgen att torka ordentligt mellan och efter varje lager färg sprayats samt återmontera blir det ganska lång tid. Hur många dagar blir det utan vatten tro?
Varför förutsätter du att detta skulle vara ett problem?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En del lägenheter har egna avstängningskranar.
Vi vet inget om hur TS har det. Man kan inte förutsätta något då. En del hus har gemensam avstängning för hela huset.
Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet du var TS bor under sin renovering och vilka möjligheter till lackering TS har?
Det vet jag inte och har inte heller påstått mig veta.
Hur vet du själv något om TS möjligheter. Ditt förslag bygger på att det är möjligt.
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det vara ett problem
Varför förutsätter du att detta skulle vara ett problem?
Jag förutsätter inte det. Men jag ställer frågan. Man kan ju snarare undra varför du som kom med det dåliga förslaget verkar förutsätta att det inte är ett problem att vara utan vatten för en lägenhet eller flera under en tid som rimligen riskerar vara flera dagar.
 
O O skrev:
Man kan inte förutsätta något då.
Jag förutsätter inget. Jag gav ett förslag. Passar det inte så passar det inte. Varför har motsättningar mot det?

O O skrev:
Ditt förslag bygger på att det är möjligt.
Naturligtvis! Är det inte lämpligt lär TS inte göra enligt mitt förslag.

O O skrev:
att vara utan vatten för en lägenhet eller flera under en tid som rimligen riskerar vara flera dagar.
Har du någonsin varit med om en badrumsrenovering i en lägenhet? Naturligtvis är det badrum som renoveras ”vattenlöst” under ett antal dagar.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.