Hej,
Vi bygger ett arkitektens skiss 102 från Götenehus.
Huset skall putsas med vissa cederträinlägg.
Vi vill ha ett vitt hus, vilken nyans skall man ha på det vita?
Vi skall ha "zink" liknande plåtpaket, vilken nyans kan passa på fönster och tak. Vi har blivit föreslagna ljus eller mörkgrått taktegel.

Finns det info på nätet som kan användas, tips?

Desperat, avrop på måndag ???
 
Lyfter upp tråden:
Ingen som har något tips eller som byggt ny-funkis och kan maila bilder? Please!! ???
 
järnvitriol....tror jag det heter....
grått, som trä som legat ute länge!!
 
Hej.
Nepp inga bilder på vårt hus ännu, men vi har ett liknande Ert. På taket har vi plåt. Alu/Zink på hängrännor mm. Vi har ännu inte valt vilken vit kulör vi skall ha på putsen men det blir nog någon som är lite varmare än "kyrk vit".
Om ni inte skall lägga plåttak så har jag sett några riktigt snygga hus i Båstad som har grått taktegel.
Jag tror att det finns kommuner där man får "nej" vid frågan om plåttak. Sedan beror det på om ni tänker fortsätta att olja in cederträt eller låta det få den grå/silver tonen. Det finns åxå en färg som heter 20524 som är lite mot ljus vanilj, snygg om man skall olja cederträt och skall lägga tegelrött tak. Mvh Lisen
 
Vi håller på att bygga ett hus i nyfunkisstil. Vi har aluzinktak. Mittendelen av huset kommer att vara i puts färg s 1502Y medan två enplansdelar utmed sidorna troligtvis blir i cederträ.
 
Stort tack, lutar åt vit med ytterst lite dragning åt gult.

Spännande det här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.