Hej!

Jag har en mur vid garagenerfarten utomhus, delvis utan tak. Muren har varit vitmålad. Nu har inte översidan av muren mycket kvar av färgen och den är absolut inte vit. Vad det är för puts/bruk och färg vet jag inte. Denna mur måste jag måla så den blir vit igen och jag behöver lite hjälp.

Min första tanke var att kalkfärg skulle vara lösningen och att det skulle vara som Falu Rödfärg (bara borsta rent och måla). Här har jag nog fel?

Jag har bifogat tre bilder på muren. En av bilderna visar hur det ser ut utanför garageporten där det är tak. Min gissning är att det är målat samtidigt med samma färg.

Jag önskar en lösning som snabbt ger ett bra resultat. Det gör inget om jag måste måla om vartannat år, bara jag slipper hålla på i dagar med skrapa bort färg. Lösningen ska också vara korrekt (inget fusk) och jag vill göra allt själv. Det gör inget om jag måste kämpa med att få bort den befintliga färgen första gången. Det gör heller inget om jag måste läsa på om murar, murbruk, puts och färg. Jag behöver bara lite starthjälp :)
 
  • Delad bild: förgrunden visar kantsten, bakgrunden speglar frusen vattenyta. Kontrast av texturer och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitna stenytan och mossiga delar, möjligen del av större struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg hörn med avflagande färg och sprickor. Kontrast mellan slät vit yta och strukturerad stuckatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.