Hej
Vi har en mur som ramar in vår parkering. Muren är putsad och målad med någon av Beckers grund/putsfärger (vet ej exakt vilken färg då vi är nyinflyttade i huset). Problemet som vi har är att färgen har börjat flagna på några ställen. Vi gissar att detta beror på fukt som tränger genom muren. Min fråga i denna tråd är:

Vad skulle ni rekommendera att jag använder för färg till min stödmur?
Jag antar att jag behöver en färg som tillåter viss fuktgenomträngning. Är en 2-komponents silikatfärg något som kan användas utomhus?

Muren är för övrigt vit.

Hälsningar
TBVTAS
 
Hej

Ja du bör ha en silikat-färg.

Alcro Silikat är en 1-komponents silikatfärg.

Har ej provat själv, men ska snart göra det.
Så fort jag borstat bort den flagnande plastfärgen på
våran grundmur.... :)
 
För att måla ytan med silikatfärg skall själva ytan vara total rensad av gammal färg om det inte är kalkfärg eller silikat. Tar man inte bort den gamla färgen som troligtvis är tätt ( flagnar ) kommer det att fortsätta att flagna trots övermålning med silikat.
Silikat används på putsade ytor, tegel,betong och annat mineralisk underlag. Man kan övermåla med silikat enbart ytor som var målade med silikat eller kalkfärg.
Silikatfärg är uppblandat av vattenglas + vatten + pigment. Vattenglas binder kemiskt med det mineraliska underladet och ska tränga in i ytan. Den binder inte till alkyd- eller akrylatfärger.
Kolla vad det är för sort färg som sitter på innan ni bestämmer er för just silikatfärg ;).
gaia
 
Jag har silikatfärg på min mur i alla fall.Jag har även målat med silikat på ställen där jag vet att det inte varit silikatfärg innan och den färgen sitter också efter 3 år :).
 
jessica skrev:
Jag har även målat med silikat  på ställen där jag vet att det inte varit silikatfärg innan och den färgen sitter också  efter 3 år :).
Då hade du inga fuktproblem på dom ställen och då skulle det duga med vilket färg som helst ;).
Det finns kanske silikatfärger med tillsatser som biter på ytor som är målade med annat än kalkfärg men du får inte någon nytta av silikatens fördelar ( fuktgenomsläpp) om färgsiktet under är tätt :(.
gaia
 
Tack för era svar.
Inser att jag nog måste vända mig till färghandel för att ta reda på vilken sorts färg jag har på muren.

Vad skulle ni rekommendera - silikat eller kalkfärg?
 
TBVTAS skrev:
Vad skulle ni rekommendera - silikat eller kalkfärg?
Kalkfärg är nog biligast men jobbig att måla med - måla tunnt många gånger och låta torka emellan. Kalkcementfärg är nog bättre val än ren kalkfärg.
Silikat dyrt men håller mycket bättre och länge.
gaia
 
Jag rekommendera silikatfärg. Jag tycker inte det är dyrt.Det är dessutom drygt och täcker bra fösta gången också.
 
Jag har målat min sockel med amphisilan.
Det är en silikatfärg som är silikonhartsförstärkt.

Den är fuktgenomsläpplig, men smuts och vattenavvisande från utsidan. Håler ytan ren och snygg !!!!!

kolla in :

http://caparol.se/main/arkitekt/fargsyst/fargsyst_mineral.htm

Hoppas du hittar vad du söker !

:) ;) :)
 
Jag e ju tjatig med min länk http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1107982075 8). Har precis målat garaget med silikatfärg från Färgbygge/Beeck. Deras "Fixativ" består endast av vattenglas och pigment som man blandar till dagen innan.

De har också ett "Fixativ" som heter MBA, med inblandning av "plast" som jag alla enkomponents silikatfärg jag titta på har haft. Fördelen med den typen av silikatfärg är att den fäster på allt, underarbetet behöver inte vara lika noggrant. Nackdel, tja beror väl på hur fanatisk man är med att ha "plast" i färgen eller inte ;D
 
Du gör rätt val genom att gå på en fuktgenomsläpplig färg.

Lycka till !

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.