Bowman
Jag skall sätta en skyddsbräda på en barnsäng, vill måla den vit som resten av sängen.

jag har en hel del olika färger, lackbaserad "fönsterfärg" vattenbaserad utomhusfärg, inomhus takfärg också vattenbaserad tror jag.

men när det stod, bra mot påväxt, på rustas utomhusfärg slog det mig att det kanske är massa skit i färgen som man inte vill ha nära sina barn?

så vad säger proffsen?
Vilken färg är ok att måla med?
 
Bowman
Ja, ok.
Det var mest bohempropaganda i länken dock.
men jag kollar vidare.
tack!
 
Redigerat:
Bowman
Jag hittade en inomhusfärg, vattenbaserad med astma och allergiförbundets välsignelse på.
Jag tar denna färg.
 
Redigerat:
maecken skrev:
Partiklar från färgen kommer släppa och hamna bland damm på golv, i sängkläder osv...
What?

Dock helt rätt att man bör välja minst Svanen-märkt (och helst Asthma & Allergi Förb. rekommenderad) färg.
 
memlan: vi pratar alltså inte partiklar som i färgflagor utan som i mikroskopisk storlek. Alla material släpper ifrån sig partiklar vid slitage (det är därför man behöve dammsuga ibland). Detta gäller även färg, varför man bör välja färg med så lite dåliga grejer i som möjligt.
 
nemlan skrev:
What?

Dock helt rätt att man bör välja minst Svanen-märkt (och helst Asthma & Allergi Förb. rekommenderad) färg.
Om ditt val skall bli meningsfullt utifrån barnperspektivet så måste du skilja på två olika situationer:

Hur "hälsovådlig" färgen är när den målas/appliceras/rollas för målaren själv.
Det har ju mycket med de inblandade lösningsmedlen att göra.
Det är här svanen-märkningar och liknande kommer in.

Och för det andra, hur "hälsovådlig" färgen är i torkat tillstånd.

Jag förmodar att det senaste är viktigaste för dig.
Då skall du naturligtvis inte använda utomhusfärg, som ju har antimögelmedel, om än ytterst lite numera.
Och inte båtbottenfärg heller :thumbdown:

Använd vanlig lackfärg för snickerier så blir det bra!
Men om du inte tycker att det duger så är obehandlat trä, trävitt, ett säkert val.
Då kan barnet gnaga hur mycket det vill. Som en bäver :)
 
Men vänta nu, inomhusfärg är ju ingen egen grupp som är intressant. Man kan ju inte gärna smeta på inomhustakfärg på en säng:)

Välj en lämplig snickerifärg.
 
Bowman skrev:
Ja, ok.
Det var mest bohempropaganda i länken dock.
Du ber om hjälp med att hitta färg som inte ska vara dålig för ditt barn och får en informativ länk, som dessutom ger extra information om andra saker som är bra att tänka på för ditt barns hälsa.
Var klok och ta till dig av detta också, istället för att reagera negativt bara för att länken ledde till en organisation du inte verkar uppskatta. Om inte annat, så för barnets hälsa...
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
maecken skrev:
memlan: vi pratar alltså inte partiklar som i färgflagor utan som i mikroskopisk storlek. Alla material släpper ifrån sig partiklar vid slitage (det är därför man behöve dammsuga ibland). Detta gäller även färg, varför man bör välja färg med så lite dåliga grejer i som möjligt.
Jo förvisso, men jag kan inte se att vanliga färger, förutom kalkfärg kanske, skulle slitas ner i partiklar i sån mängd att det är ett hälsobekymmer. Färger har däremot emissioner av flyktiga ämnen och det är vad som brukar påverka omgivningen. Målarfärg som rekommenderas av Asthma och Allergiförbundet har en avklingningstid, dvs 0 emission, på max 3 veckor.
 
Principen kring partiklar i luften gäller inte bara färger utan allt vi har i huset. Plaster är ett sådant, det bildas partiklar av detta som hamnar i dammet som vi sedan får i oss. Det går att mäta mängden av detta. På vilket sätt det är skadligt tror jag inte vi känner till ännu dock
 
Bowman skrev:
Jag hittade en inomhusfärg, vattenbaserad med astma och allergiförbundets välsignelse på.
Jag tar denna färg.
Vilken färg hittade du? Jag har letat lite efter någon lackfärg som är allergimärkt utan resultat.
 
Bowman
Kommer inte ihåg faktiskt. Sorry.
Men jag antar det jag skrev tidigare i tråden, nån vattenbaserad antiallergimärkt inomhusfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.