Hej! Har köpt en lägenhet där färgen i taket spruckit och lossnat på några ställen. Hur vet jag vad som är fel och hur går jag tillväga för att fixa det? Rör jag taket som är under färgen som lossnat blir det vitt på fingrarna.
 
  • Vit vägg med en flagnande målningsfläck som visar grunderingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en vitmålad vägg, indikerar möjlig fuktskada eller sättning i byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som visar tre fingrar täckta med vit byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är huset?
Om den underliggande färgen är en kalk- eller limfärg kan det bli problem om man målar över utan att använda spärrfärg emellan. Kan vara det med tanke på att färgen under släpper.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur vet jag om det är kalk- eller limfärg? Inte så high på det här ännu
 
Jag brukar, ja brukar är kanske en överdrift men jag har i alla fall använt mig av metoden som Stockholms länsmuseum rekommenderar
”Blöt ett finger eller ta en våt trasa och tryck den mot färgen. Blir det genast en mörk fläck och färgen suger åt sig av fukten – då är det med all säkerhet limfärg. Och om färgen löser sig och blir kletig när du gnuggar lite med fingret i den, då råder det inga tvivel – det är limfärg.”

Limfärg används i princip inte i nya hus men var vanligt i alla fall fram på 50-talet, kanske längre. Det var därför jag frågade när huset var byggt.
 
T Torpfröken skrev:
Jag brukar, ja brukar är kanske en överdrift men jag har i alla fall använt mig av metoden som Stockholms länsmuseum rekommenderar
”Blöt ett finger eller ta en våt trasa och tryck den mot färgen. Blir det genast en mörk fläck och färgen suger åt sig av fukten – då är det med all säkerhet limfärg. Och om färgen löser sig och blir kletig när du gnuggar lite med fingret i den, då råder det inga tvivel – det är limfärg.”

Limfärg används i princip inte i nya hus men var vanligt i alla fall fram på 50-talet, kanske längre. Det var därför jag frågade när huset var byggt.
Det blir en blöt fläck och den känns kletig - vad f*n gör jag nu? Det är ju målat med någon annan färg över.
 
  • Gilla
Macrodus
  • Laddar…
Här hade det känts bra att ge ett proffsigt råd, men jag har ingen praktisk erfarenhet av när det gått fel. Har mest köpt orenoverat och gjort testet innan jag målat själv.

Förhoppningsvis kan du få fler goda råd här. Annars kan du säkert fråga på färghandeln, nu när du vet vad du ska fråga om
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Hur har det gått, har du klurat ut någon lösning?
 
Claes Sörmland
Jag har låst limfärg med en primer och en blomspruta. Jag blandade Casco Primer 3698 enligt instruktion och sprutade på taket med blomsprutan. Rummet var plastat (ej väggarna som jag ändå skulle måla). Dagen efter var limfärgen låst och det gick fint att måla vanlig takfärg på den.

Primern är samma kemi som vanligt trälim/skollim så inget farligt.

Men problemet i TS fall är ju tyvärr att taket redan är målat. Färgen måste då rimligen ned för att kunna prima. Inte kul jobb.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men problemet i TS fall är ju tyvärr att taket redan är målat. Färgen måste då rimligen ned för att kunna prima. Inte kul jobb.
Detta stämmer tyvärr helt och hållet. Ett riktigt slitigt jobb.
 
Skulle börja med och fläcka och se om det släpper på flera ställen, att skrapa bort alla färglagerna är ett riktigt hästjobb. Även om du skrapar allt så finns det risk att sprickorna går upp i putsen.
 
  • Gilla
Hanna Kar
  • Laddar…
Claes Sörmland
D dgh skrev:
Detta stämmer tyvärr helt och hållet. Ett riktigt slitigt jobb.
Jag gjorde det momentet också och i mitt fall var det lätt att få ned takfärgen med en vanlig metallspackel, den satt löst på kalkpudret. Men smutsen och kalkdammet var ju naturligtvis inte att leka med. Som vanligt när man ger sig på dylika arbeten.
 
T topmount skrev:
Skulle börja med och fläcka och se om det släpper på flera ställen, att skrapa bort alla färglagerna är ett riktigt hästjobb. Även om du skrapar allt så finns det risk att sprickorna går upp i putsen.
Vad menar du med fläcka? Ja på lite vatten alltså?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gjorde det momentet också och i mitt fall var det lätt att få ned takfärgen med en vanlig metallspackel, den satt löst på kalkpudret. Men smutsen och kalkdammet var ju naturligtvis inte att leka med. Som vanligt när man ger sig på dylika arbeten.
Jag börjar tro att det är kalkfärg och inte limfärg faktiskt. Det är väldigt torrt och dammigt när man skrapar på det. Har man primer även på kalkfärg? Eller kan dammen vara putsen på något sätt? Någon i bygghandeln sa nåt om sandgrängat tak?
 
H Hanna Kar skrev:
Vad menar du med fläcka? Ja på lite vatten alltså?
Jag menar att bara tvätta där det släppt spackla och sen måla fläcken
 
  • Gilla
Hanna Kar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.